[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Alliancefläkt, tips någon?' innehåller 5 inlägg.  
  Köksforum >>  Alliancefläkt, tips någon? >>    
 Ämne: Alliancefläkt, tips någon?
 Skrivet av: thomas 2011-01-31 13:43:45
Jag bor i villa och har en ventilationsfläkt som ständigt är påslagen monterad nära yttertaket rakt ovanför spisfläkten. Ventilationsfläten suger ut luft från våtutrymmen i huset. Jag behöver nu byta fläkt och har blivit rekommenderad Cylinda "Alliance Nova" etersom dessa fläktar tydlign samarbetar med takfläken för en effektivare ventilation för hela huset. Tyvärr så är priset på en sådan fläkt strax under 3.000:- Min fråga är om det finns några bättre/billigare alternativ till Cylindas Aliance-serie?

Ämne: Svar på Alliancefläkt, tips någon?
 Skrivet av: mika 2011-01-31 21:11:07
Franke har bra fläktar. I detta läge du befinner dig i, kan jag bara rekommendera att spendera lite mera, för att få en bra fläkt. Den ska sitta där ett tag. Lycka till!

Skrivet av: nils 2011-02-01 18:41:50
Hej. Bor i tvåplansvilla med alliancefläkt monterad på taket i ngt som ser ut som en liten skorsten 1977. Utsug i kanaler från tvättrum, badrum, duschrum och naturligtvis från spisfläkten. Takfläkten går hela tiden och köksfläkten ny kan köras på två hastigheter. Efter att den nya köksfläkten installerades så hörs ett störande högt "fläktljud" a även i avstängt läge.

Varför väsnas den nya köksfläkten mer änd den gamla?

Är det något problem om jag t.ex över natten stänger av takfläkten då ju inget utsug skulle behövas från kök,badrum etc?

Skrivet av: J 2011-02-02 12:23:05
Hej,
Rekommenderar dig att ta kontakt med en återförsäljare av Franke fläktar de är utan tvekan störst när det gäller Alliance.

Skrivet av: Mika 2011-02-03 13:56:27
Kan vara flera orsaker. Ett, är att hjälpmotorn i köksfläkten inte är synkroniserad med takmotorn. Förr fanns det bara 1 läge på fläktkåpor. ON och OFF. Numera är tanken att när man ökar luftflödet i kåpan, så skall takmotorn öka lika mycket. Alliance fläktarna, dem flesta, har ett litet grundflöde hela tiden. Det är bra. Framför allt, när det även suger från badrummet. Kan vara det som låter. Att den går lite hela tiden.
Kolla upp takmotorn, så att den synkar med fläktmotorn. Är takmotorn från 77, bör den nog bytas. Kan också vara lagren som gått på denna.
Lycka till!