[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Behöver belysningshjälp' innehåller 6 inlägg.  
  Köksforum >>  Behöver belysningshjälp >>    
 Ämne: Behöver belysningshjälp
 Skrivet av: charlswood 2006-05-04 21:05:52
Detta är mitt första inlägg här på köksportalen så jag hoppas på tur. Vi har precis installerat ett Sentenskök (Gård, Ek) med ett mycket lyckat slutresultat. Problemet vi har är att hitta en arbetsbelysning i taket. Avståndet mellan överkant väggskåpsluckorna och taket är ca 12 cm. Innan renoveringen (vi flyttade inte på detta uttag) fanns där en lysrörsarmatur. Nu försöker vi undvika lysrör, men har nästan gett upp pga att samtliga alternativ vi hittat överstiger våra 12 cm och kolliderar därför med dörrarna när dessa öppnar. Om det är så att vi ändå inte har något annat val än lysrör. Är det någon som känner till någon tillverkare som har stylade armaturer (t.ex i Al look)? Det vore trevligt att undvika armaturer á la 1970. MVH / Anders

Ämne: Svar på Behöver belysningshjälp
 Skrivet av: Inte direkt någon expert... 2006-05-09 09:45:10
Ni skulle delvis kunna studsa ljuset i taket med hjälp av ett antal spottar. Dessa skulle kunna regleras steglöst med en dimmer.

Skrivet av: Charlswood 2006-05-09 20:30:05
Vi har redan 12 st spottar monterade mellan överskåpen och bänkskivan (samtliga reglerade med dimmer). Avsikten med denna extra takbelysning är att få ett kraftigare ljus som troligtvis bara behöver användas i undantagsfall. Är det ingen annan som har några ideer ?

Skrivet av: Jocke 2006-06-09 00:22:20
Hej! För att få kraftig belysning måste du nästan ha spottar, de är ganska sällsynta när det gäller utanpåliggande montage men det finns en som vi monterat i vårt v rumstak, egentligen en badrumsarmatur med en st spott i varje..ger ett ganska fränt utseende. Vet inte rikrigt hur mkt de bygger men jag tror nog att man klarar 12cm, sen får du ju sätta flera st på rad eller nåt... är inte säker men jag tror att leverantören heter hq armatur eller HA Armatur.. Lycka till!

Skrivet av: Valle på Europakök 2006-06-09 12:03:22
Hejsan Vi har några olika modeller av lågbyggande armaturer från Osram. finns med 3, 4 eller 5 ljuskällor i och bygger 20 mm. Vi har även olika typer av sken system som, beroende på val av armatur, går att få under 12 cm höjd.

Skrivet av: Magnus på Uttaget.se 2011-03-06 14:38:38
Väldigt svårt att få en riktigt bra uppfattning om hur ditt kök ser ut samt var bästa plats för arbetsbelysning är, men jag håller med föregående här och tipsar om infällda, riktade spotar. Välj en stark ljuskälla så kommer du garanterat att ha en bra arbetsbelysning.

Komplettera med en pendel över matbordet om ni har ett sådant i köket så kan du variera mellan starkt ljus vid "arbete" och mysig belysning när ni äter!

Varmt välkommen att se om du hittar något hos oss på Uttaget - http://www.uttaget.se/

Lycka till!

// Magnus på Uttaget.se