Ämne: Betong bänkskivor
Skrivet av: json 2008-01-02 18:09:45
|
Tänkte gjuta egna betong bänkskivor till köket. någon som har erfarenhet av detta.
|
Ämne: Svar på Betong bänkskivor
Skrivet av: josefine 2008-08-04 21:59:10
|
Nej men jag har funderat på det med. har du gjort dina så att du har några tips
|
Skrivet av: Byggmesen 2008-08-07 15:24:29
|
Jag har inhandlat matrial för att gjuta en betong skiva i dag.Som skall sitta på varsin sida om våran vedspis som är ny instalerad.Det tänkte vi måla i blacksvart tvåkomponent färg.Vad tror ni om det
|
Skrivet av: Theo 2008-09-26 19:08:05
|
Jag har gjutit till vårat kök
|
Skrivet av: familjen andersson 2008-12-13 13:20:13
|
Betong är inte att rekommendera. Man får inte den lika tät som ex. sten eller annat material. Den är känsligare.
|
Skrivet av: Insatt 2009-01-05 00:36:21
|
Hej,Jag avråder alltid betong till mina kunder. Men- det är ju lite speciellt att få göra sina egna skivor och jag antar att det blir billigareoch- det är ju jättesnyggt Jag skulle aldrig betala för färdiga skivor. Betong är väldigt känsligt och poröst- vin och kaffefläckar, blåbär och annat starkt fastnar lätt och är svårt att få bort. Hoppas jag inte var glädjedödare nuFörresten- har sett att det finns en bra bok i att gjuta i betong det har ju blivit så populärt samt det går säkert att hitta bra information om du söker på nätet. Lycka till
|
Skrivet av: Elmer 2009-02-09 17:57:10
|
Det går att gjuta bänkskivor själv, men man måste tänka på betongkvaliten, samt krympspärr kan vara vatten plast. Annars får du krakuleringar. Sen tar det tid att slipa den. Sen ska man lacka den helst 2 ggr. MNV. Ove
|
Skrivet av: kjelle 2009-03-28 17:49:32
|
hejsan.. har själv gjort en betongskiva som vi har i vårt kök den är ca:3kvadrat använt vanlig maxit finbetong.formen byggs spegelvänd undersida form blir färdig översida så måste man va noga med att täcka formen med plast medans betongen brinner och att man gärna vattnar på gjutningen med jämna mellanrum. som sagt det är mycke jobb med att slipa skivan. ju mer tid man lägger ner på att slipa på den ju blankare blir den.jag börja med en grov kormantklinga för att komma ner till stenen sedan vanligt sandpapper för att få den blank.. när jag va nöjd behandlade jag den med vanlig bänkolja för träbänkskiva.. det handlar om att mätta betongen så den inte suger. jag är grymt nöjd med mitt resultat.OBS man får under inga omständigheter använda rengöringsmedel på sten då blir de fläckar direkt.. såpa utblandat med vatten är melodin:o. har bilder om någon är intresserad kjelle76@hotmail.com
|
Skrivet av: Rickard och Lisa 2009-04-21 11:46:30
|
Vi har också funderat på bänkskivor i betong, men blev tveksamma nu, känns som att vi skulle ta oss vatten överhuvudet.. efter man behandlat betongen, är den fortfarande lika känslig
|
Skrivet av: ulrika 2010-03-02 17:21:48
|
hej! ska just till att gjuta köksskivor i betong, vet någon vad det är för slip slip papper man behöver till slipningen? Vattenslip? Diamantpapper? verkar vara svindyrt Tipsa gärna! ulrika
|
Skrivet av: Betongspec,,AB 2010-03-02 19:15:35
|
Har gjutit ca 10 bänkskivor och alla vad jag vet är fortfarande lika fina man använder en syra för att driva ut väten sen så vaxar man den eller oljar den, vill man ha den lyxig så lägger man på en lack 2-komp.
|
|