[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Budgetkök' innehåller 44 inlägg.  
  Köksforum >>  Budgetkök >>    
 Ämne: Budgetkök
 Skrivet av: Novis 2005-06-13 14:14:12
Ngn som har installerat ett Noblessakök??? Erfarenheter? Ngn som har åsikter om det kontra IKEA kök?? Är mitt upp i ett planerande av ett kök och då jag ensam ska betala kalaset måste det bli en billig variant...... Tack på förhand! PS. Tack Köksportalen för detta forum!

Ämne: Svar på Budgetkök
 Skrivet av: lasse 2005-06-15 14:39:04
hej, vet inget om Noblessa, men vi valde till slut IKEA. Detta efter att ha hört från ett antal snickare som sätter upp kök att de inte märker någon kvalitetsskillnad mellan Ikea och dyrare kök. Välj i stället kanske en dyrare detalj som ger köket en speciell karaktär...det gjorde vi. /Lasse :O)

Skrivet av: Eva 2005-07-14 16:29:20
Då tror jag inte dina hantverkare har satt upp speciellt många kök, när han påstår att det inte är någon kvalitetsskillnad. Skillnaden mellan köken är jättestor. En del har stommar som bara är 16 mm tjocka då rekommenderar inte tex stenfirmor att lägga dit grantit för att stommen är för klen. Hur hög sockel? Ju högre sockel desto mer luft betalar ni för. Planeringshjälp? får du någon ritning? Extra jobb för snickaren vid platta paket, det kostar pengar. På de flesta billiga köksbutiker får du dessutom stå för måtten själv, vilket kan bli en mycket dyr historia. Visst kan man köpa ett budgetkök, inget fel i det, men att påstå att det inte är någon skillnad då vet man inte vad man pratar om. MVH Eva

Skrivet av: Malin 2005-08-18 12:54:45
Jag och min sambo var och planerade kök på noblessa och summan slutade på 85.000. Vi har ett rätt litet kök och hade sett i deras kataloger att man kunde få ett helt kök med vitvaror för typ 45. Dessutom fick man inte veta vad varje sak kostade utan fick bara en klumpsumma. Ett väldigt snarlikt kök på ikea får vi för 55.000. SÅ jag skulle snarare satsa på IKEA:

Skrivet av: KER 2005-08-25 11:17:05
Valde Noblessa och ångrar mig varje dag. Främst skälet är Noblessa hantering av kunder och den mkt dåliga monteringen. Vi håller på 16 veckor sedan första installationen. Om du väljer Noblessa måste du ha allt på papper. Tips man behöver inte betala allt innan installation enligt uppgift kan man hålla på 10procent. Dettta upplyser inte Noblessa om.

Ämne: Budgetkök
 Skrivet av: Novis 2005-08-28 20:37:26
Ja, jag har insett att IKEA är det bäste alternativet för mig. Noblessas var ju bara i klump så att säga. Blev väldigt förtjust i en av deras bänskivor och hade jag enb velat köpa dem hade det kostat mig 11000: !!! Ja, ni ser rätt!! Å då har jag ett kök på 255X275 cm!! Helt otroligt! Nä, IKEA får et bli! Tack för alla inlägg! Novis

Ämne: Svar på Budgetkök varning för Noblessa
 Skrivet av: Missnöjd 2005-09-28 12:47:35
Varning! Köp inte kök av Noblessa! Vi har köpt ett kök inklusive montering av Noblessa, vilket vi verkligen fått ångra. Noblessa har hanterat monteringen mycket dåligt.

Skrivet av: Johan 2005-09-29 22:27:18
Testa Epoq

Skrivet av: Kicki 2005-10-12 18:48:00
Hej! Att hitta ett bra kök kan vara svårt. Själv har jag kastat ut mitt ½ års gamla IKEAkök som blev fuktskadat på 3 månader. Luckorna (dessa var bara lackade en gång fick vi veta efter en tid. Då skickade man en burk lack så att vi skulle kunna lacka själva.)höll bara i 2 veckor och ett par skåpstommar höll i 3 månader. Numera kör jag med ett 20 år gammalt Marbodal, som ser mycket bättre ut efter 20 år varav ½ år hos mig, än IKEAs gjorde efter 3 månader.

Skrivet av: "Lurad" 2007-05-04 14:03:20
Jag varnar också för Noblessa. Dom har inte tagit lärdom, och bryr sig inte om Kunderna när man har betalt. Vi köpte vårt dyra kök (200 tkr) i v 42/06 och har fortfarande inte fått det klart i v 18/07. Servicen och kundvården är så dålig att den inte ens existerar. Hela köpensumman skulle betalas när köket kommit till lagret, vilket skedde séfter att vi försäkrat oss om att ALLT var här. När betalningen väl var inne kom restnoteringarna via SMS och mail. Och sedan har inget fungerat.

Skrivet av: Olle 2007-05-28 22:41:21
Noblessa verkar ha satt dåligt kundbemötande i system. Vi köpte ett kök i september -06 som levererades i december -06. Reklamerade direkt ett flertal felaktigheter som säljaren tog på sig. efter et flertal mail och samtal har de nu backat på de flesta punkter. Årendet är nu anmält till ARN och jag har skrivit till Plus för att försöka få dem att titta på företaget. Mitt budskap är; Undvik Noblessa och om du ändå anlitar dem, håll inne minst 10% av köpesumman tills allt är levererat och monterat så som du vill ha det

Skrivet av: Jenny 2007-05-29 10:41:34
Ännu en VARNING för Noblessa!!! Vårt kök (200 tkr) levererades vecka 8 som utlovat, dock med vissa fel. Stenskivorna (fel!) kom 6 veckor för sent och vi har än idag (vecka 22) inte fått rätt luckor på tre skåp samt vissa andra detaljer. Så fort man betalar glöms man bort! Vi har ringt och mailat flera gånger i veckan sen vecka 8. Inget händer! KÖP INTE NOBLESSA!!!

Skrivet av: Malmö Bo 2007-06-12 14:43:23
Hallå på er Jag står och skall köpa ett kök och fick bra bemötande / offert på noblessa i Malmö. är det någon av er missnöjda som handlat i Malmö? Och om nio fått allt på plats är ni nöjda med kvaliten? Malmö Bo

Skrivet av: Missnöjd 2007-07-12 12:26:42
Kan bara instämma. Köp inte Noblessa. Helt värdelöst.

Skrivet av: Carina 2007-07-31 14:51:03
Vadå budget? Vårt kök från Noblessa kostade 123tkr. Inget har fungerat, fel skåp, dålig montering trots mätning av egen snickare (kompetens?), dåligt kundbemötande....listan kan göras lång...ARN nästa....hoppas på hjälp...

Skrivet av: JL 2007-08-21 00:31:30
Kolla på butiker som tex K-Rauta. Dom säljer svenska kök i ikeas prisklass. Alla där är inte kökssäljare, men oftast finns det ett par som kan. Finns massiva luckor tex.. Vet ett par familjer som köpt, och det verkar ha fungerat bra!

Skrivet av: MA 2007-08-27 12:27:29
jag kan inte hålla med ang Noblessa själv har jag köpt ett kök från västeråsbutiken Otroligt bra kundbemötande service Kompententa snickare Jag är jätte nöjd!!!

Skrivet av: Johan 2007-09-07 10:52:48
Köpte mitt Noblessakök i April ute i bromma. Fastnade först och främst för det goda bemötandet i butiken. Bokade in ett möte med en kille där och beställde mitt kök. Köket kom i tid och monterades utan problem. Två luckor var trasnsportskadade, men byttes ut av Noblessas montörer 4 veckor senare. Är väldigt nöjd med mitt köp och har rekomenderat flera vänner att köpa hos dem.

Skrivet av: Ville 2007-09-09 21:18:30
Som jag har förstått det så har Noblessa haft lite problem tack vare att de expanderat snabbare än de räknat med. Dock har jag hört från insatta att det nu har blivit en ordentlig tilltagning i detta och att det nu inte ska vara några problem alls längre. Alla köksföretag har sina problem och gör sina missar, men jag tycker att Noblessa blir lite väl oskyldigt utpekade här.

Skrivet av: Elias 2007-09-17 22:05:37
Vi valde Noblessa och är mer än nöjda.

Skrivet av: Anders 2007-10-04 17:50:53
Vill du ha budgetkök så välj ett Lijo kök. Mycket billigare en Noblessa samt kompetenta och trevliga köksdesigners. Monteringen blev kanonfin. Detta var i Uppsala hos Formo som säljer Lijokök vet ej hur det är på andra orter.

Skrivet av: Nöjd 2007-10-05 08:31:27
Det skrivs mycket om budgetkök och så diskuteras olika leverantörer av snickerierna. Men större delen av min köksbudget utgjordes av hantverkskostnader! Ett vanligt lägenhetskök med mycket förvaring och många el-kontakter och stora avställningsytor. Själva kökssnickerierna bestod "bara" av en mindre del av kostnaden. Jag rev själv men hade hjälp med allt det övriga. Allt levererades och sattes upp med hjälp av köksleverantören utom golv och vitvaror vilka jag upphandlade själv. Nu kanske många tycker att det var dyra hantverkare och har synpunkter på det och har själva säkert betalt mindre, men faktum kvarstår. Ett nytt kök levererat och monterat för 150.000 med ny spis, kyl/frys och diskmaskin. Priset på själva snickerierna påverkar inte budgeten särskilt mycket om du inte gör allt själv. Köp det du vill ha. Gärna från välkända fabrikat, men du behöver kanske inte ha det dyraste. Själv valde jag t.ex diskbänksblandare från Mora så man lätt kan byta packningar och inte måste ta hem en rörmokare och byta armatur då t.ex vissa ”budgetkök” levererar produkter som inte har reservdelar utan du får en ny om den läcker inom garantitiden osv. Snickerier, bänkskivor va-armaturer och spiskåpa 60.000 Montering 20.000 EL 10.000 Vvs 5.000 Golv 8.000 Målning 10.000 Kakel m mont 15.000 Vitvaror (E-lux)22.000

Skrivet av: ks 2007-11-01 21:28:03
Vi har haft jättestora problem med Noblessa. Monteringen påbörjades i maj. Det fattas fortfarande ett skåp och belysning. Min säljare har inte skött detta bra. Det har varit svårt att få tag på honom. Han var jätteserviceinriktad, tills den dag vi betalade, han har inte ringt tillbaka då jag lämnat meddelanden. Jag har skickat massor av mail, även till butikschef och VD. Jag kommer gå vidare med advokat samt ARN. Som tidigare inlägg har sagt, vid kök av kök håll inne med en del av betalningen tills allt är klart.

Skrivet av: Noblessakund 2007-11-02 13:38:40
Får jag fråga vart du köpte ditt kök? Jag har beställt ett Noblessakök så jag blir orolig av ditt inlägg.

Skrivet av: bengan 2007-11-09 15:00:14
Se upp för Noblessa, de har havererat. Inget fungerar. Kundundersökningen visar att mer än 50% av köparna är missnäöjda och varnar sina vänner och bekanta.

Skrivet av: olle 2007-12-22 18:03:16
Hur många/vilken frekvens reklamationer Nobless har är utan betydelse, vad som är intressant är hur de hanterar de reklamationer de har- Att alla köksleverantörer kan göra/leverera fel är inget konstigt. Problemet med Noblessa (Arninge) är att de har ingen ambition att ställa saker till rätta. Vi har nu fått ARN.s beslut där de ger oss rätt i alla avseenden. Noblessas Richard Astinger kontaktade oss knappt en vecka efter ARN:s beslut och fortsatte att försöka krångla sig ur delar av det. Jag mailade honom en rak fråga 15/12 om Noblessa avser att följa ARN:s belut med begäran om svar senast 21/12 (ARN begär återrapport senast 29/12), har fortfarande inte hört av dem. Min tidigare rekommendation kvarstår: KÖP INTE KÖK AV NOBLESSA!!!

Skrivet av: Frölisch 2008-06-19 23:56:45
Står i begrepp att inhandla kök från Noblessa i Göteborg. Kvarstår problemen med den dåliga hanteringen av reklamationer Någon som fått leverans ännu från den i våras öppnade butiken i Göteborg

Skrivet av: J 2008-06-30 13:15:31
Mitt tips till Er som skall handla kök. Köp stommar från Ikea ta sen luckor från tex Härjedalskök, Creoform, Modexa eller Novaflex. Sen använder ni nätet för att köpa vitvaror tex trettio.se eller pricerunner. Kvaliteten på stommar är slående lika när det är 16mm spånskivor endast om man går upp på stommar i MDF märker man tydlig skillnad. Luckor bör man ha antingen målad MDF eller helträ inga folie luckor möjligtvis laminat luckor. Vad gäller vitvaror e det bara att hålla sig till de stora aktörerna: Siemens Miele E-luxHar själv sålt kök i mer än 10 år och arbetar aktivt med det idagLycka till

Skrivet av: r 2009-08-26 20:01:58
Hur fan kan dom fortsätta år efter år och inte lära sig?. Jag har pluggat innovationsteknik- där grunden i utveckling är att LÄRA SIG AV SINA TIDIGARE ERFARENHETER! det verkar dom ha missat. /en som jobbat med dom

Skrivet av: Köksmontören 2009-08-26 22:35:03
Seriöst...

VEM pratar du om och VAD syftar du på när du skriver detta i en så här gammal tråd där det diskuterats en massa olika saker...

Mvh

www.koksmontoren.com

Skrivet av: anders 2009-08-30 09:35:20
-Ja, man slutar aldrig att frvånas. Betalar man en stor del av kket innan leverans, får man skylla sig sjlv om man hamnar i trubbel, och inte har ngn "hake" på kksfretaget vid fel.
Har nyligen kpt kk, betalade inte en krona i frvag. Allt fakturerades 10 dagr efter leverans.
Nu var det inga konstigheter, MEN, det kndes tryggt att kpa detta så. Bor i Norge, och kpte av ett fretag i Stockholm.
Njd kund!

Skrivet av: Freddy 2009-09-29 12:52:26
Vi köpte Ikea-stommar men luckorna från Pickyliving och blev helnöjda. Luckorna var visserligen dyrare än Ikeas, men vi ville ha deras infrästa grepp. Dessutom så är de ju en liten del av hela kostnaden av köksrenoveringen.

www.pickyliving.se

Skrivet av: Emma 2009-11-26 21:11:57
Vi är också intresserade av luckor från pickyliving.

Vilka luckar har ni? De som har infräst grepp vid kanten eller de andra?

Hur upplever ni förmågan att dra ut lådorna? Alltså, jag menar om det är svårt att dra ut dem? Vi tänkte ha integrerade vitvaror t.ex. och är oroliga för om det blir för svårt att öppna.

Hur känns kvaliteten?

Skrivet av: PACA 2009-12-07 20:58:50
Noblessa är katastrof. Vi har inte fått vårt kök klart på 1 år och 3 månader.
240 000 för ett kök....

Det har mätt fel, levererat fel belysning, bytt bänkskiva 2 ggr, lossat bänkskivan 3 ggr osv osv. Lovat ditt och datt.
Nu säger de att de skall kompensera oss med städning.....och belysning....vilket ingick men de har väl glömt detta. Plus att kaklingen som ingick för att de inte fixat rätt bänkskiva skall vara kompensation.....

OM Ni skall köpa av dessa, KRÄV 20 i hake som betalas EFTER GODKÄND BESIKTING.
Och ha ALLT på papper. Om ngn lovar ngt så KRÄV skriftligt.
De kräver skriftligt nu av oss för ovan kompenastion. SNälla nån....
De har skyllt på varandra, en har lovat ngt som de sen bytt ut osv.... De har sagt att Spekva skall kompensera oss men det är nu oxå borta??
Pinsamt!

Skrivet av: eric 2009-12-08 15:07:31
Finns det fortfarande folk som koper fran Noblessa??
Kopte mitt kok darifran for ett par ar sedan. Ingenting stamde. Efter mycket om och men, kom dem sjalva fram att det inte var fel pa kunden, utan hos dem sjalva. Men ingen kompensation fick man. Jag skulle inte rekommendera min varsta fiende detta foretag. Och nu ar jag mild i mitt omdome.
Efter att dem varit med hos sverker pa tv, ringde dem mig och ville atgarda felen. Men det var forsent. Hade redan kopt ett annat kok.
Kort och gott kop inte dar om du inte vill ha problem. Tillaggas kan ocksa att dem har utlanska snickare som inte kan ett ord svenska, vilket vallar mer arbete nar man ska kommunicera.

Skrivet av: Ove 2009-12-11 11:07:20
kOP INTE DETTA!

Skrivet av: Johan 2009-12-17 08:51:45
Lägg lite pengar på ett nytt kök, tänk på att man ska ha det i kanske 20 år.
jag skulle aldrig välja från dessa märken som bara säljer på att de är billiga. Det kan bli dyrt när man måste riva ut köket igen efter kanske 5-10 år.
Satsa på kvalitet hoppa över en semesterresa ett år och köp ett kök som håller länge.

Skrivet av: Anders 2009-12-19 09:43:26
Det blir latt sa nar man anvander sig av utlandsk arbetskraft for att komma ne i pris. SKAMS PA ER NOBLESSA!

Skrivet av: Anders 2009-12-19 09:44:36
Det blir latt missforstand nar man anvander sig av utlandsk arbetskraft! SKAMS PA ER NOBLESSA!

Skrivet av: Anders 2009-12-19 09:45:07
Det blir latt missforstand nar man anvander sig av utlandsk arbetskraft! SKAMS PA ER NOBLESSA!

Skrivet av: RH 2010-05-28 22:26:02
Noblessa ska man tydligen passa sig för. Jag är mer inne på Ikea. Stommen är 18 mm på Ikeaköken och det borde väl räcka för laminatskivor? Är det någon som har erfarenhet av Ikeas bänkskivor av laminat och underlimmad diskho??

Skrivet av: Köksnöjd. 2010-06-07 23:25:57
Jag förstår inte alla som betalar INNAN man fått produkten monterad. Jag köpte ett helkök av creoform i göteborg, västkustkök. Det fick jag monterat och fick inte fakturan innan det var monterat och klart. La upp det på en 60 dagars faktura och inom 4 veckor från beställning var helköket uppe, landade på ca 130 tusen. Väl investerade pengar tycker jag.

En lucka blev det fel på och den kom eftersänt på mindre än en vecka.

Betala INTE innan ni fått varorna. Varför handla hos sådana företag när det finns andra som inte tar betalt större delen av köpesumman? Känns väl tryggare att veta att produkten är uppe innan man behöver betala.

Skrivet av: Beskviken IKEA människa 2011-04-05 21:53:31
IKEA Skall man inte glorifiera allt för mycket. Deras kompetens ligger inte högt när det uppstår oproblem. Vi har bytt bänkskivor mer än 8 gånger och alla spricker upp i limstavarna Använde Ikea Numrär EK.

Hur osm helst så är det inte okej att dessa är av så dålig kvalitet.

Luckor blir snea med tiden och vi valde ädel. Dessa släpper i kanterna och man berättar att man smörjer in dem i kolja och sedan häller kaffe m.m. på dem. Inte undra på Oljan skyddar allt som angriper om den kommer först.

Faktum stommar är bra om man limmar dem först. Limma alla skarvar så är de okej. Men färdiga fråm marbodal är mer anpassade och ser snyggare ut.

Socklar m.m. är i någon pappersliknande MDF material och dess går nästan alldrig att få fina.

Sedan kommer vi till vitvarorna. Jo det är jättebra med 5 års garanti men vad sker efter dess. Inte en reservdel går att frambringa. Miele och Siemens Boch har 20 år E.lux m.fl 10 år och ikea 5 år.

Ibland undrar jag om det är lönt att riva ut gamla kök bara för att man vill. Har nu renoverat två kök från marbodaj varav ett från 70 tal med ekluckor och ett från 90 i vitt.

Stommarna är fantastiska och man kan köpa komplementerande skenor för lådor m.m. så blir de som nya.

TFundera lite och tänk på att ikea Faktum lådinsatser passar i marbodalkök m.m.

Nästa kök blir ett begagnat Marbodals om vi plockat ihop på blocket. Luckor från lokal snickare i trä och dessa lackeras med 2 komponentslack av en av snickaren känd lackerare. Vi gjorde så med det gamla EK köket från marbodal och det blev underbart. Det enda vi kasserade var diskbänksskåpet och det beställdes från vår ÅF för marbodal för 850 kr. Tv nya kök för under 50 000 Kr st med nya märkesvitvaror stenskivor i ett och kompositskivor i ett annat.

Man får fundera mer än en gång innan man köper lågpris. Men jag varnar för IKEA det är inte den kvalitn de försöker få till!