Ämne: El/Ström i köket Skrivet av: Jacob 2006-06-02 18:08:22
Hej!
Jag funderar just nu för fullt på hur ombyggnaden av mitt kök ska bli nu i slutet på sommaren. En av de väsentligaste delarna är spis/ugn.
Fastigheten jag bor i har enbart en fas och är från 1930. Det ända som finns tillgängligt via föreningen är följande:
Byter du till elspis måste du dessutom installera en med lägre förbrukning än vanligt eftersom elledningarna i Färjan inte är anpassade för normal grad av elförbrukning i köket. Att byta ut gasspis mot elspis är således ingenting som styrelsen rekommenderar.
Jag har idag varit ute i Kungens Kurva och besökt IKEA, El Giganten, Marbodal och par andra butiken. Om jag förstod det rätt är det absolut inga problem att köra en spishäll på en fas, men frågan är om min lägenhet klarar av det?
Vad tror ni? Måste jag kontakta en eletriker eller?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på El/Ström i köket Skrivet av: Jocke 2006-06-09 00:15:47
Hej hallå!
Kontakta en riktig fackhandlare inom vitvaror, ex hemma, elon, elkedjan, så kan dom säkert hjälpa dej.. En enfas spis är inga problem att köpa men du måste antagligen säkra upp den med 16A...
Jag skulle inte lita på vad de på ex. elgiganten säger..har hört mkt konstigt från de butikerna.
Sysslar själv med vitvaror.. Hoppas det löser sig för dej!