[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Epoq AB kvalitet?' innehåller 71 inlägg.  
  Köksforum >>  Epoq AB kvalitet? >>    
 Ämne: Epoq AB kvalitet?
 Skrivet av: ML 2005-08-06 21:31:35
Hej Vi har planer på att köpa ett epoq kök ..(www.epoq.se) någon som har någon aning om om det är bra kök jämförelse med IKEA kök? Och hur svårt är det att sätta kök själv?

Ämne: Svar på Epoq AB kvalitet?
 Skrivet av: leka69 2005-08-07 20:28:17
Har laddat ned Epoq och Ikeas köksplaneringsverktyg och satt ihop två kök. Prismässigt hamnar de omkring på samma pris. Kvalitén är ganska svår att jämföra. Har varit på Rusta och tittat och kännt på Epoq och nyligen även en runda på Ikea. Måste beställa snart, ska flytta och då passa på att byta ut köket, inklusive vitvaror.

Skrivet av: ola/elitkök 2005-08-30 10:40:36
Jag skulle råda dig att köpa ikea då epoqs kvalitet ser väldigt tveksam ut från en som har köksfirma(icke ikea)

Skrivet av: Johan 2005-09-13 21:38:00
Vad innebär lite mer konkret tveksamt då??

Skrivet av: Eva 2005-09-15 11:27:06
Jag har inte hört så mycket om Epoq så jag tog reda på lite saker. Det skulle visa sig vara lättare sagt än gjort. Det tog mig 3 timmar att komma fram till en person som högläste ur en gammal katalog om produkten.(hon visste inte riktigt om det stämde eftersom katalogen ej var aktuell!!) Epoq hyr in sig hos Rusta och på Rusta kan de inte svara på några frågor alls utan hänvisar till ett telefonnummer som är nästan omöljigt att komma fram på. Nu till produktinfo. 18 mm tjocka stommar, platta paket du får alltså skruva ihop allt själv. Räkna därför med en mycket högre hantverkskostnad. Vill man sätta upp sitt kök själv blir det ännu svårare med platta paket än om allt skulle vara ihopmonterat vid lev. Epoq har en sockelhöjd på 223 mm, vilket betyder att ni tappar mycket utrymme som istället skulle kunna vara en låda till. 223 mm är den högsta sockelhöjden jag hört talas om förutom när man i moderna kök gör det för utseendets skull. Men i det här fallet betalar ni bara för luft. Ikea har en lägre sockelhöjd. Direktfaner är inte möjligt på varken Ikea eller Epoq, utan man måste alltid lägga till en gavel. Är du missnöjd men en vara eller att något går sönder har du en lev. tid till på 4 veckor.(På Epoq) De har också ett direkt fel i sin hemsida där de upplyser om konsumetköplagen gäller i två år. Den är ändrad till tre år. Med den info jag fått och även hört från hantverkare som monterat båda köken skulle jag utan tvekan välja Ikea. Att kunna få tag på kompetent personal är jätteviktigt. Jag håller med Ola om att kvaliten verkar tivelaktig. Eva

Skrivet av: Johan 2005-09-18 14:03:53
Är IKEAs stommar tjockare? Får man inte skruva ihop IKEAs skåp själv (lika medplatta paket)?? F.ö har Du bara en konsumentlag som tvingar det säljande bolaget att ta garantiansvar 1 år.Sedan ligger bevisbördan hos kunden att felet fanns från början om felet uppstår år 2 eller 3. (Mycket luddig lag)Om Ikea ska byta ut en felaktig vara så hänger väl det på om varan finns i lager, kan ev.kanske ta ännu längre tid än 4 veckor. Inget företag kan trolla fram varor snabbare än möjligt hur mycket de än vill. Jag funderar mellan Epoq och Ikea och förmodar att man får helt enkelt inte kan ställa krav förutom hållbarhet för detta pris. Att inte komma fram på telefon snabbt är lika svårt hos t.e.x Telia dagtid!

Skrivet av: Johan...igen.... 2005-09-18 15:37:07
...plus att det skulle vara MYCKET värdefullt om någon som HAR ett Epoq kök kan skriva några rader,både ris och ros. Det är den bästa konkreta infon.

Skrivet av: Thomas 2005-09-29 18:22:51
Hej! Även jag hoppas att någon ska kunna ge lite konkret information om Epoqs kök. Vad det gäller deras service håller jag inte med. Jag har varit i kontakt med flera olika på epoq och upplever inte att det är svårt att komma fram, däremot upplever jag presonalen som lite krängar typer ( damsugarförsäljare ). Själv ska jag börja montera epoq eller Ikea kök under hösten (12st). Om det där efter finns intresse kommer jag troligvis kunnde ge er den information ni söker.

Skrivet av: Johan 2005-09-29 22:12:18
Hej! Jag har nyss köpt ett nytt kök från Epoq och allt har funkat. Det är inte svårt att komma fram till dem, fast visst kan det ta tid, men vart tar det inte tid idag? Sockelhöjden på Epoq OCH Ikea är 16 cm, Epoq har nästan samma mått som ikea. Både på Ikea och Epoq får man ju montera alla stommar själv, men på Epoq fick jag med verktyg, skruvdragare och annat som är perfekt att ha vid monteringen. Kanske en nackdel med Epoq är att leveranstiden är 4 veckor, men den är ju minst lika lång på alla ställen förutom Ikea. Men vid en reklamtion så går det jättesnabbt hos Epoq, fick en trasig dörr och ett par gångjärn fattades, men dessa hade jag hemma efter 2 dagar och det var självklart ingen disskussion! Jag kan varmt rekommdera Epoq!

Skrivet av: Blixt Gordon 2005-10-11 11:17:30
Med den budgeten vi hade när vi skulle bygga kök så var det Ikea eller Epoq som gällde. Vi kände inte att Ikea hade allt som vi ville ha utan vi lutade mer åt Epoq. Efter att ha besökt deras utställningslokal i Bromma så var det inget snack. Vi fick ett underbart mottagande och en personlig kontakt som vi ringde 10 20 ggr innan vi var klara. Hon måste ha gjort om ritningen 6 7 ggr under den tiden och hon var alltid käck och glad och sprudlade av ideer. Hon gav oss till och med rådet att köpa ett vedskåp hos Puustelli som skulle passa in i vårt kök och som dom själva inte hade. Köket är i mina ögon frächare och stabilare än Ikea. Där Ikea har plast i sina lådor har Epoq metall eller trä tex. När vi gjort beställningen så var det en väntetid på ca 4 veckor och när det kom så var allt med och vi fick alla verktyg vi behövde ( skruvdragare, häftpistol, stor verktygslåda etc). Vad jag förstår så är måtten på Epoq och Ikea exakt lika så att man till och med kan använda luckor från Ikea till Epoq stommar och vice versa. Vi är kanon nöjda med både bemötande och kvalitén på Epoq kök och kan varmt rekommendera det till alla.

Skrivet av: Nicklas 2005-10-16 17:48:59
hej alla vänner!!! jag har köpt ett epoq kök som jag är grymt nöjd med. jag har inte haft ett enda problem att ändra eller att få tag i dom på epoq. visst man får sätta ihop köket själv men det är det värt. jag såg att det var någon som tyckte att det var svårt att få tag i folk som viste något men det kan jag inte hålla med om, jag var inte nöjd med en lucka så jag ringde dit och fick en ny utan protester. nu har jag fått råd att köpa mitt drömkök utan att bli ruinerad. det är samma stommar och kvalitet på alla kök idag. hoppas att det har hjälpt er något. Ps ring till epoq i Linköping dom är jätteduktiga där, på rusta vet inte personalen direkt något på grund av att dom inte jobbar på epoq. / Nicklas

Skrivet av: hubbobubbo 2005-10-17 21:04:40
Hej Jag har varit ute på Rusta Svågertorp i Malmö och kikat. JAg skulle gärna vilja köpa ett Epoq kök då det vita med ekkant passar oss fint. Dock blev jag rejält avskräckt av det jag såg på Rusta. Ekskåpen som var monterade hade ganska dålig finish runt kanten på listen, det kändes ganska fransigt i trät, ingen jämn kant alls. De små hyllorna såg det ut som någon sågat till för hand med en trubbig fogsvans, fransigt och inte alls jämt mot kanten på skåpet. Vissa av lådorna gick knappt att öppna och det känns inte särskilt bra. Alla luckor fanns inte att kolla på och den vi var intresserad av, den vita med ekkant satt laminatet knappt fast i, jag hade kunnat köra ner nageln och dra loss hela fronten på skåpet utan problem. Ni som köpt epoq, känner ni igen detta? Jag vill så gärna tro gott om märket men det jag såg avskräckte mig helt och hållet. Hur upplever ni som köpt kvaliteten jag förväntat mig inte perfektion men jag förväntar mig betydligt mer än det jag såg. Kommentera gärna.

Skrivet av: Åke 2005-10-20 07:54:13
Jag har nyligen köpt och monterat ett Epoq kök. Tidigare har jag haft, och monterat IKEA. Epoqs kök är lättare att montera, och kvaliteten känns mer gedigen. Bla har de trämönstrade stommar som standard! Detta betalar man ju dyrt för hos andra leverantörer.. jag valde en dörr som de kallar shaker ek och är mycket nöjd!

Skrivet av: Köksarkitekt 2005-10-21 17:32:53
Hej. Intressant att följa läsa alla olika erfarenheter när det gäller Epoc. Det man ska tänka på när det gäller kök är att det för dom flesta är en långsiktig investering. Det betyder ju att köket ska hålla länge. Jag kan lova er att ingen är nöjd med ett 10 år gammalt Epoc kök. IKEAs kvalitet är något bättre än Epoc. 3 viktiga saker man ska tänka på när man ska köpa kök är: 1 Välj en tillverkare som ni känner motsvarar era krav på kvalitet. (åk runt och jämför) 2 Hitta en butik och en säljare som ni känner att ni kan lita på. 3 Välj en hantverkare som har bra rekomendationer. Det är med kök som med allt annat man får det man betalar för.

Skrivet av: Tomas 2005-10-23 18:52:19
Hej, Jag har försökt att använda Epoqs köksplanerarverktyg (som dom dessutom tar betalt för) och det fungerar inte alls. Det hänger sig hela tiden när man försöker se köket i 3D. Känns mycket tvivelaktigt tycker vi så det blir inte Epoq, det blir IKEA istället!

Skrivet av: Karin 2005-10-25 11:13:50
Som sagt ett kök ska hålla många år,eftersom jag själv arbetar med att rita och sälja kök är det ganska intressant att läsa vilka låga krav vissa har på vad de köper. Jag har nyligen varit och tittat på en Epoq utställning där jag blev ganska förfärad över vad jag såg. Ljusramplister och luckor hängde trasiga ( dålig monteringen eller kvalitet ? ), en lucka gick inte att stänga och en låda gick inte att öppna. Skulle ni köpa en ny bil (även om den var billig), där demo bilens dörrar inte gick att öppna.

Skrivet av: Johan 2005-12-14 01:15:23
Nu är vårt Epoqkök monterat och klart. Inget saknades i leveransen,påpekande om 3 luckor vilka byttes ut mot nya,hemskickade på 3 dagar utan krångel.Passformen var perfekt överallt och några frågor svarade kundtjänst på utan problem. (Att komma fram tog kanske 1 minut) Mycket nöjd med köket!! Säljaren på Epoq/Linköping har varit mycket serviceminded,det stämmer nog att demoköken är lite oklara i monteringen men det är INTE någon varningsflagga hissad nu med facit i hand. Luckor och lådor går jämt och fint. Till köksarkitekten ovan: vad händer om 10 år då???? IKEA är något bättre...på vad då lite mer exakt?? Och till Dig som hade problem med ritprogrammet: döm inte ut köket för att datorn krånglar,det fungerade utmärkt på min dator. Hur som helst tycker vi att Epoq är bra kök för pengarna och rekommenderas.

Skrivet av: fredrik köksmontör 2005-12-15 20:03:02
epoqs program finns även att laddas ner ifrån deras hemsida om inte jag minns fel

Skrivet av: catten 2006-01-05 21:07:35
Tror väl så här väljer man något av de dyrare ikea eller epoq köken kan man nog vänta sig lite mera. Numera kan man förresten få hantverkshjälp genom ikea låter ju rätt prisvärt.

Skrivet av: Signatur Svanberg! 2006-02-28 00:54:12
Har köpt ett epoqkök och måste säga att allt fungerar bra... har jämfört med ballingslövkök och måste säga att för det priset som mitt kök kostar så är det riktigt bra kvalitet. Tycker att det är löjligt att jämföra kvaliteten på ikea och epoq... stommar och luckor för de båda företagen är till 99procent säkerhet tillverkade i samma nic land! Sen har någon (Eva) skrivit att sockelhöjden är 233mm.. Fel! Längden är 233cm och höjden är 16cm Så ta det lugnt... är bra kvalitet och med snyggare luckor än ikea.

Skrivet av: Eva 2006-02-28 19:37:58
Bra att du är nöjd med ditt kök, det är säkert fler Epoq kunder som är. Jag blev upplyst av en säljare på Epoq om att höjden skulle vara 233 mm, hon måste missuppfattat min fråga och jag tolkat hennes svar fel! Jag står dock fortfarande för att jag tycker kvaliten är högst tvivelaktig och ställer mig undrande till hållbarheten i långa loppet. Eva

Skrivet av: Signatur Svanberg! 2006-03-13 21:02:00
För er som är nyfikna på hur epoq kök ser ut kan ni alltid titta på ett avsnitt av Från koja till slott på kanal 3... Där man sätter upp epoq kök.

Skrivet av: Anna 2006-04-13 11:18:39
Epoq har varit med några gånger i TV nu. I både Från Koja Till Slott och Äntligen Hemma. Ser ut att vara bra kök. Jag såg även att Epoq har 10procent rabatt just nu på vissa av deras kök, det är ju inte helt fel : )

Skrivet av: Tilt 2006-06-26 13:24:28
Jag har ett Epoc kök, Shaker Ek, som jag monterade för snart ett år sedan. Jag gjorde en grundlig undersökning och besökte bl a Epoc:s huvudkontor och två utställningar på Rusta. Jag besökte även IKEA kungens kurva på samma Stockholmsresa för att titta närmare på deras kök. Jag har tidigare haft ett snickeri men jobbar nu bara med att rita inredning för butiker. Om jag delar upp det i tre delar, luckor och lådfronter, stommar, beslag: Epocs luckor och lådfronter har inte lika hög detaljfinish som Ikea. Men Ikea är inte lika rejäla och ser plastiga, nästan lite konstgjorda ut. Jämför t ex på bredden på ramen på Ikeas ek luckor med Epocs Shaker ek. Finishen på yt behandlingen är mycket bra! Eken kan skilja något i utseende, men det är inga problem att byta om man tycker det skiljer för mycket. Epoc:s stommar är i björk mönstrad melamin av något tunnare kvalitet än vad jag hoppats på, tar man t ex ut en hyllbärare är det lätt att melaminen lossnar runt hålkanten. Men efter att installationen är klar har jag inte haft några problem. Kantlisten är tunn och kanterna blir därför lite vassa och stötkänsliga. Jag har Ikea i tvättstugan och den är inte mycket bättre. När det gäller beslag, t ex gångjärn och lådsystem så använde både Ikea och Epoc produkter från tyska Blum, d v s samma som många av de stora Svenska köks tillverkarna. Så om en lucka hänger snett i ett visningskök beror det troligtvis på misshandel och inte alls på att dom har sämre beslag. Men allt är inte Blum, karusellen i hörnskåpet är lite billig i kvaliteten. Det man får offra hos Epoc (och även Ikea) är att dom inte har lika stort sortiment med produkter, dom hade t ex inte en färdig inbyggnad för 90 cm kyl/frys (side by side) utan den fick jag göra själv med täcksidor och ett liggande 92 cm väggskåp. Installationen gick snabbt och smärtfritt, mycket p g a att emballeringen som får med beröm godkänt. Alla delar är märkta och man kan lätt hitta en speciell lucka eller lådfront. Det följer dessutom med en verktygslåda med alla verktyg som behövs och en låda med bl a extra skruv. Även en lekman klarar av att montera köket m h a den utmärkta instruktionen, det märks att dom har lagt ned mycket arbete på den. Köket ser massivt och rejält ut och lika exklusivt ut som vilket ek kök som helst från någon av de stora tillverkarna. Det ser mer ut som det är gjort i ett lokalt snickeri än massproducerat i baltikum. Stilen passar dessutom utmärkt i mitt timmerhus!

Skrivet av: Tilt 2006-06-26 13:39:39
Flåt att jag har stavat Epoc och inte Epoq i mitt inlägg! )

Skrivet av: PP 2006-07-28 14:57:40
Hej! Nu ska jag berätta om varför vi valde epoqs kök. I våras bestämde vi oss för att bygga nytt kök. I mitten på juni satte jag mig ned och gjorde en tydlig ritning på vårt kök och sen åkte jag och min sambo runt på alla köksfirmor vi kunde hitta i västerbotten. Vi måste ha kollat på 100 tals utställningskök och vi hittade också många fina. Problemet var att nästan ingen säljare kunde ge något vettigt svar då man frågade om prisklass och dyligt och efter att man sagt sig ha en totalbudget på ca 60 70.000 så var de flesta totalt ointresserade att sälja något kök. Tydligen måste man väl upp en bit över hundratusen för att man ska vara intressant som kund. Dom allra flesta ville inte ens sätta sig ned och rita på ett kök innan semestern utan bad oss återkomma i augusti. Desillusionerad så åkte jag förbi på Rusta i umeå för att kolla på ett Epoq kök. Jag hade inte så stora förväntningar på ett kök som ställs ut på rusta så döm om min förvåning då där står ett kök som var topp 10 av alla kök vi kollat på under sommaren. Jag är inget köksproffs men har en hel del koll och jag kunde inte under 1 timmes kontroll av utställningsköket hitta några kvalitetsfel eller andra brister. Brevid köket satt en lapp med ett telefonnummer till säljaren i Umeå. Hmmm tänkte jag, om man inte ens kan få bra hjälp då man åker runt på köksfirmorna hur ska det då funka över telefon. Jag åkte och hämtade min sambo som också tyckte mycket om köket och vi testade att ringa upp säljaren i Umeå. Efter två signaler svarade han. Vi berättade att vi tittat på utställningsköket och var intresserade av ett möte. Jag kommer om en halvtimme svarade han och sen spenderade han hela eftermiddagen med oss och ritade upp ett perfekt kök. Han lovade att skicka in det till sin chef och 3 dagar senare hade vi en offert med allt i brevlådan. Vi fick också ett direktnummer till en supportkille som hjälper oss hela tiden. Installationen sköter säljaren i Umeå om för en billig peng. Med alla tillbehör såsom kranar, bänkskivor, infällda spottar, handtag, lådinsatser, källsortering, underlimmad diskbänk och montering så hamnade vårt kök på 29.500kr. Helt plötsligt hade vi pengar över till inbyggnadsugn, inbyggnads micro, induktionshäll och mycket mera. Woooha! Helt färdigt för användning med alla vitvaror utom kyl/frys och diskmaskin som vi redan hade nytt så hamnade vårt kök på ca 42.000kr och det blir precis som vi tänkt oss vårt drömkök . Dom som snackar om dålig kvalite är förmodligen bara sura för att dom spenderat 150.000 på ett kök som inte är ett dugg bättre. MVH Pierre i Umeå

Skrivet av: Hannapanna 2007-06-06 10:41:13
TACK ALLA! Tack för all information, känns som Epoq fortfarande har en chans att komma hem till oss i vårt snart nybyggda hus. Har föräldrar som nyligen satt upp ett "electrolux home" kök som ska vara Marboldalköks budgetvariant för 170 000 skr och väldigt missnöjda med både service och kvalitet. Mkt slarv i administrationen och tillvägagående. När köpet väl gått igenom blev de genast mkt nonchalanta och resten fick de klara av själva. Ikea eller epoq blir det nog, och tackar för att man har en väldans händig man.....det är guld värt!

Ämne: Hur går/gick det?
 Skrivet av: Ann 2007-08-13 11:39:36
Hej på er! Efter en regnig sommar är frågan till alla er som nu går/gått i kökstankar...blev det som ni tänkt? Leveranser? Kvaliteten? Bemötande och servicen? Vilket kök blev det? Hade varit kul att höra om det är fler än jag som varit inne och kikat på olika möjligheter och framförallt - lönar sig budget i längden? Och vad är budget? Jag kan tänka mig lägga(som jag tycker är mycket)upp till 250 000 för ett nytt kök - men det verkar ju vara standard numera!!

Skrivet av: köket 2007-08-29 16:33:38
Jag är på väg att köpa ett Epoq kök och undrar hur läget är nu. Det finns inte så många kommentarer under 2007. Har kvaliteten förbättrats genom åren? Finns det nya erfarenheter som kan redovisas. Jag pratade med säljare och han sa att det inte var Blum gångjärn. Stämmer det? Lite ny debatt hade inte skadat

Skrivet av: Berra 2007-12-09 18:47:31
hej jag har monterat poq kök för 2 år sedan det var bättre än ikea. varför? bättre beskrivning och tydligare än ikea . har bara gott att säga om epoqkök. ang info från epoq så var det inga problem när man skulle komma i kontakt med de dom var hjälpsamma man fic´k en persomlig kontakt å det vr direkt adress till dom på mail eller telefon. kan varmt rekomendera de som kök. hälsn borlänge

Skrivet av: BZ 2008-01-16 16:27:18
Jag har nyss köpt och fått ett Epoq kök monterat. . En dörr var "ful" nantydan till grop. maila ner och fick en ny omgående. Vi hade slarvat bort en "plutt" den fick vi också. Jag är jättenöjd. Hade tänkt köpa IKEA men ville ha vitt med ekkant nere och ek upptill, fanns ej på IKEA. Min man monterade det var räta vinklar direkt, snickaren som inspekterade lite då och då sa att han blev överaskad av kvalitén minst lika bra som IKEA eller bättre.

Skrivet av: Lars Skellefteå 2008-02-03 16:37:42
Vi monterade in nytt epoq kök 2006 vi är mycket nöjda med kvalliten. Enligt säljaren är det samma stommar hos dom flesta andra säljarna. Stommarna lär tillverkas i Polen Och beslagen till lådorna är samma som tex. marbodalkök. Vi valde inbyggd micro den enda som passar rakt av var ikeas. Vi ville ocks ha kryddhylla vilket epoq inte har så det fick också bli ikeas. då dom har samma vitfärg. Rickard som är säljare i Umeå och Skellefteå monterar också kök. Han sa att vårat kök var det snyggaste han sålt han tog bilder som han skylle använda som referenskök för andra. Ska tillägga han är verkligen duktig att rita kök använde väggarns längd till max blev bara en passbit på 4-5cm på ena sidan. Han kom med BRA ideer under monteringen. Tex. använda hyllplan från byggmax på skåpen med infällda spottar blev skitsnyggt. även under blev det spottar. med dimmer

Skrivet av: köksgrabben 2008-02-16 19:54:34
Hej! hade nog kört på Ikea. enkelt om du i framtiden skulle vilja byta lucka bara köra till närmaste ikea och köpa nya. Epoq vet man inte hur länge dom finns eller om det helt plötsligt är en ny standard hos dom , för där bytas till ny leverantör osv. plus är nog lättare att få hjälp på Ikea än hos Rusta har jag en känsla av. har kollat lite på Epoq och på långt håll och på bilder ser det okej ut men alla utställningskök jag sätt har dom inte lyckas få ett ända bra justerat och ganska så sträv lack och inga dövade kanter. Ikea har däremot i dom flesta fall schyssta utställningskök att kolla på och inga överaskningar varken bättre eller sämre än det du ser. En del av Ikeas delar tillverkas på samma fabriker som vissa av dom dyrare köksluckorna som säljs i sverige. däremot så är det nog olika kvaliter på träet.

Skrivet av: Berra från dalarna 2008-04-14 18:00:10
Jag har satt upp epoq kök och jag är nöjd med detta, betydligt trevligare bemötande med epoq support än ikea butiker. enklare beskrivningar än ikea. så jag kan verkligen varmt rekomendera epoq. kvaliten är samma som ikea och även andra kök som kostar betydligt mera.

Skrivet av: Berra från dalarna 2008-04-14 18:05:54
glömde en sak stommarna i epoq är identiska med ikea så det finns reservdelar att köpa var som helst i världen, skulle du vilja byta dörrar och lådor så kan man gå på ikea och köpa. Gå in på ikea och se på lådsidor så upptäcker ni att det är samma man kan köpa insatser o dyl där som epoq.

Skrivet av: nils 2008-04-27 11:59:34
Man får det man betalar för. Hade epoq kök i mitt förra hus. Funkade som ett kök. Byggde ett nytt hus och valde annan leverantör. dyrare kök men helt annan kvalitet. Inte bara utseende mässig skillnad. Det känns också.

Skrivet av: PIL 2008-05-19 22:17:00
Jag har själv monterat ett antal Epoq kök och jag måste säga att det är betydligt bättre passfprm än både IKEA och Kvik. Stommar är kraftigare än IKEA och lev tiden har fungarat aldeles utmärkt. vill man kan man också ringa och prata för att få det sista att stämma i det man titat. Lådor och upphängningar käns betydligt bättre an IKEA och i all afll än så länge har ingen klagat på köken jag monterat.

Ämne: Svar på Epoq AB kvalitet
 Skrivet av: Håkan 2008-06-02 21:29:54
Var själv tveksam, beställde ändå ett epoq, utmärkt service och hjälp att konfigurera köket. Allt kom på utsatt tid. Köket var av top kvalite, stabila stommar, mycket bättre än IKEA. Har varit runt och tittat på mängder av andra kök, döm om min förvåning när kök som är dubbelt så dyra har exat samma lådsystem som epoq hyllplan är dessutom snyggare upphängd med dolda skruvar, riktigt bra. Köket har hög kvalite, har också monterat ett IKEA, det är inte i samma klass som epoq, rangliga stommar och dörra med dålig kvalite.

Skrivet av: kök-köpare 2008-06-19 14:21:16
Vi går i samma tankar som många andra här, vilket ska man välja. Epoq eller Ikea Är det någon som själva har satt in ett Epoq köp som är missnöjda Verkar vara många som spekulerar i kvalite och liknande men jag vill ha det mer konkret. Har någon blivit nekad att byta någon lucka om den skiljer sig i färg tex

Skrivet av: ICU 2008-07-11 11:38:30
Vad alla skriver saker som dom inte vet något om. Och många tror att dom kan allt om kök bara för att dom har köpt ett.När det gäller kvaliten på Epoq så är den densamma på stommarna när det gäller lackade luckor så är Ikea bättre. Och på dom andra så är det lika. har jobbat på Epoq och dom har 7 högre i pris än Ikea

Skrivet av: kök-köpare 2008-07-29 12:14:03
Tack så mkt för ditt svar. Nu bestämde vi osss ändå för ett epoq kök, hoppas det blir bra. leverans om ca 2 veckor. Måste säga att hittils har det varit mkt bra personal vi har talat och mailat med på Epoq.

Skrivet av: E-M 2008-08-02 00:15:21
Hmm....helt klart intressant läsning. Mitt blivande kök från Ikea utgick, så vi var så illa tvungen att leta annat. De enda ikea köket jag ville ha då var ett mörkt nästan svart, men så skrapa jag i kanten på ett skåp med nageln och färgen lossnadeDär sprack allt vad ikeakök heter för migUndrar om någon sett Epoqs valnöt Den ser så knepig ut på hemsidan. Eller kanske någon annan mörkgrå variantHar så långt till ett utställnings när Rusta tagit bort sitt...

Skrivet av: elvis 2008-08-18 20:58:17
Jag har precis monterat ett Epoq-kök. Kan inte säga annat än att det ingen skillnad på varken stommar, gångjärn, lådskenor med dämpare än IKEA eller KVIK.Vi valde Epoq för att vi fastnade för en lucka som de hade. Det har varit enkelt att rita och beställa. Levererats som det var lovat. Sedan så kan man ju tycka att det vore trevligare med en butik runt hörnet om man vill komplettera eller ändra vissa saker. Men alla olika detaljer förutom luckan hittar vi ju hos de andra köksfabrikanterna. Vi har monterat lite tillbehör i vårat kök som kommer från Noblessa och även marbodal.Det har varit ett utmärkt alternativ för oss och jag har själv byggt och monterat det.

Skrivet av: Johnny 2008-08-27 11:16:17
Hejsan skall byta kök, Noblessa har halva priset , har någon köpt från Noblessa nyligen, blev allt som det var planerat

Skrivet av: Vi som går köksvägen... 2008-10-02 00:10:57
Hej, såg den långa diskussionen om Epoq kök . Jag har själv ett Shaker-ek-kök monterat hösten 2005. Utmärkt kvalit, och ser fortfarande som nytt ut. Inga hängande dörrar eller lösa beslag. Priset var cirka hälften av motsvarande kök från de stora leverantörerna. Enda minus var att den första killen jag träffade hos Epoq i Bromma blev livrädd när han trodde han skulle få stanna kvar på jobbet 15 minuter extra efter kl 18 för att avsluta min affär. Det kompenserades dock av jättetrevliga och serviceinriktade tjejer som jag träffade vid nästa besök. TOPPENSERVICE

Skrivet av: Göran Piteå 2008-10-12 20:28:15
Köpte och monterade ett Epoq-kök i vårt hus för två år sedan. Jag är ingen byggare och far aldrig provat nåt mer avancerat än tapetsering och måla tidigare Men jag fixade det. Är man läskunnig så är det inga problem. Många skruvar är det men inga problem. Bär in dom platta paketen och montera där dom ska sättas upp,fördelen med platta paket är att hela huset behöver inte vara ett lager.Några enstaka reklamationer men snabb och bra hjälp.En felaktig skåpdörr fick jag två dagar efter det jag ringt. Ett suveränt bra bemötande fick vi på både telefon och mail,och ett fint och praktiskt kök. Vi är mycket nöjda och kan med våra erfarenheter verkligen rekomendera Epoq.

Skrivet av: Julia 2009-02-25 17:23:12
Hej Vi satte in vårt epoqkök för ett år sedan och vi är väldigt nöjda Sambon är inredningssnickare och har satt upp tre ikeakök före vårt. Han tyckte inte att det var någon skillnad alls i kvalit Epoq har nästan identiska stommar som ikea och är av lika bra kvalitet. Luckorna är också av bra kvalitet.Välj Epoq Allt stämde vid leverans och det blev väldigt snyggt Vi valde också mellan ikea och epoq men fastnade för luckan allmo vit hos epoq.

Skrivet av: Erland 2009-04-24 16:30:26
Kök behöver inte vara dyrt och göra
avkall på kvalitet. Har köpt ett på
Promoba kök i Umeå för 67.000:- Då fick vi köket uppsatt och klart med underlimmad ho och skitsnygga bänkskivor
och skåpen fanns i 9 olika färgstrukturer som standard.
Kollat med Rusta innan men kändes lika
billigt som det såg ut.

Skrivet av: hasse 2009-04-24 21:31:54
Har man inga större krav, så funkar det.
Men det finns väldigt många fler leverantörer som har betydligt högre kvalitet. Ett kök skall i normala fall sitta uppe i 15-20 år, och en vink är att inte enbart kolla på kronorna.
Värt och besöka några leverantörer för att skapa sig en uppfattning.

Skrivet av: Hurtig 2009-04-27 13:15:14
jag är supernöjd med mitt Epoq kök...

Skrivet av: Daddy 2009-10-26 14:36:25
Hej alla köksintresserade...
Visst är kvaliteten viktig, men jag väljer Epoq eller IKEA. För mig är det viktigare att ha råd med att slänga på nya luckor/gångjärn mm om 5-7 år när dagens mode känns beige!
Detta görs för ca 10000kr och då är köket som nytt igen. I det hänseendet ligger IKEA bättre till, IKEA har ju använt samma stommar och storlekar de sista 30 åren, lätt att byta ut prylarna. Men IKEA ligger lite efter i utbudet på luckor mm

Sen kan man gärna lägga 200000kr på ett kök om man är sugen, men även om köket håller 15 år, hur roligt ser det ut då?

Åk till Thailand varje år istället för pengarna ni sparar, hehe...

Skrivet av: Miljö ??? 2009-10-27 12:44:59
Förstår ej hur föregående talare tänker, slit ej men släng gärna och fresta på jordens resurer! Vart finns miljötänkandet i det hela. Är det inte bättre att köpa ett kvalitetkök, som håller en klassiskt stil med en hållbarhet på 30-40 år. Du kan fortfarande åka till Thailand, men ta tåget.

Skrivet av: Micke 2010-03-16 19:08:10
Nu är ju detta ett köksforum, så dina inlägg om miljön även om det ligger rätt i tiden passar inte riktigt in här.

Skrivet av: Linda 2010-03-23 18:16:46
Eehh? Varför passar inte miljötänk i ett köksforum? Vitvaror jämnförs varje dag i energiklasser och hållbarhet, bänkskivor i hållbarhet och livslängd,varför ska man inte jämnföra snickerierna?

Nä men köp du något modernt skit som gör på kontinenten, gärna transporterat på lastbil genom europa som håller i 5 år om tycker det är en bra id, det är dina pengar och ditt samvete.

Skrivet av: Mäster 2010-06-17 09:13:29
Dagens tips är att limma skåpen vid montering. Ökar kvalitetskänslan deluxe oavsett ikea eller epoq.

Skrivet av: Lina 2011-01-13 07:36:01
Ett tips för alla är att ALLTID kolla vad andra har för erfarenheter kring olika produkter innan man köper ett kök! detta forum kunde jag glädjeligen ta som ett beslut till att inte köpa epoq-kök! Det räcker många gånger att man google-ar för att få svar på det mesta hos andra människor. Tack! :-

Skrivet av: robin 2011-01-17 03:56:57
finns det nån som har färsk information om epoq kök. kollade på ikea men de har inte lådor med bredd 50cm eller hyllplans skåp med bredd mindre än 30cm det har epoq det kändes att ikea kök är omdernt alls. fick inte så mycket råd och hjälp av deras personal.

Skrivet av: /Johan 2011-01-19 12:49:00
Har precis fått min leverans och börjat montera. Beställningen via Elgiganten fungerade perfekt allt som fanns på offerten har också kommit på utsatt vecka. Dock så verkar det som att ritning och offert misstämmde lite så var noga med att kontrollera så att allt på ritningen verkligen finns med i offerten, kan ev vara själv förvållat att det misstämmde!

Monteringen går fin fint mycket tydliga och enkla instruktioner.

Hade ett par skador dels på diskbänk, och en skåp dörr. Fotade och skickade till epoq två dagar senare efter lite mail konversation så är dörren påväg samt att de bjuder på ny täcksidor som vi lyckast felbeställa själva.

Kanon service!

Skrivet av: Tony 2011-01-27 19:35:44
Vi har precis satt in ett Epoq-kök och är mycket nöjda med resultatet. Det blev precis så snyggt som vi hade tänkt oss. Vi beställde såväl kök som vitvaror från Elgiganten och det kändes prisvärt. För övrigt levererades köket i tid och med rätt artiklar. Vidare är det lätt att komma fram till Epoq per telefon för att komplettera beställningen. Vi kan rekommendera Epoq som köksleverantör.

Skrivet av: Robin 2011-01-29 00:19:26
jag tackar Johan och Tony för information,jag undrar om ni tycker att bänkskivorna är bra? jag har skickat offertbegäran och de kommer tillbaka med offerten inom två veckor men jag har redan köpt vitvarorna hos elgiganten för att få 10000kr rabatt på köket,, jag kommer tillbaka med resultatet..

Skrivet av: JP 2011-02-07 12:00:17
Fick mitt kök för en vecka sedan och har börjat montera, väldigt enkelt förövrigt med häftpistol. Kvalitn känns också bra än så länge. All kontakt har gått mycket smidigt med e-post och telefon och leveransen tog bara 2veckor mot beräknat 4veckor. Just nu känns det som en positiv investering.

Ämne: Bänkskivor
 Skrivet av: Tony 2011-02-08 22:01:46
Vi köpte vår bänkskiva från IKEA. Vi ville ha en helsvart men den helsvarta som Epoq har är inte 38 mm laminat så därför beställde vi inte från Epoq så jag vet inte hur Epoqs bänkskivor är.

Skrivet av: Robin 2011-02-11 22:44:49
men nu har de 38mm svart laminat den ligger som nyhet. jag har chansat och beställd den..så jag ska få mitt kök om ett par veckor,, kommer tillbaka med resultatet

Skrivet av: scott 2011-03-13 09:46:12
Hej, jag satte in ett Epoqkök i min tvåa ett par månader innan jag sålde den 2008, så min personliga erfarenhet av hur köket fungerar är inte så intressant. Köparen av lägenheten är dock supernöjd. Jag frågade honom häromdagen och han sa att ingenting är slitet, ingenting hänger löst och allt fungerar precis som det ska.
Monteringen var väldigt enkel, även om jag fick hjälp av min svärfar, som är erfaren finsk arbetarklass har gjort allt möjligt med andra ord, dock inte varit köksbyggare.
Köket blev riktigt snyggt och passformen var strålade.
Nu ska vi flytta till ett nytt hus och har bestämt oss för att sätta in ett Epoqkök igen. Jag minns inte vad det förra hette men modellen finns inte kvar. Den här gången blir det Gloss vit.
Lycka till alla!

Skrivet av: DA 2011-03-16 20:02:16
Är ett steg ifrån att beställa epoq.. har mailat en offertförfrågan från deras ritprogram och det ska bli intressant att se den slutgiltiga pengen kontra den som står i programmet. Har läst mycket om epoq på nätet och jag får en positiv bild av köken. Arge snickarn sätter ju in dessa dessutom? Jag ska beställa gloss vit om allt klaffar. Vet någon vad de tar för frakten? Ingår den i priset?

Ämne: Svarar mig själv..
 Skrivet av: DA 2011-03-17 22:13:18
De tar 1995:- för frakten om köket kostar över 15000:-. Priset man får i programmet stämmer relativt bra med vad som står på sista raden i offerten. Kommer att beställa imorgon.

Skrivet av: Robin 2011-04-21 13:13:49
Äntligen är jag färdig med monteringen av mitt nya Epoqkök,, gloss med svart bänkskiva 38mm,, allt stämde enligt ordern,, leveransen på bänkskivan tog längre tid än resten av köket typ 2-3 veckor än vad man beräknade,, Jag kan säga att de har bättre urval än vad Ikea har när det gäller små detlajer och lådor,, Kvaliten är i prencip samma,, min granne har samtidigt monterat Ikea kök och det ser billigt ut plus att man kan se hans kök i nästan varannan lägenhet/hus,, Monteringen är väldigt enkel,, priset på ritningen stämmer nästan med slutpriset,, Enda nackdelen är om du vill ändra efter beställningen så är det svårt, så nu har jag ett skåp omonterat i källaren går inte att lämna tillbaka,, råkar du borra fel så bli det frakt på allt som du beställer efteråt,,,

om jag får välja igen mellan ikea och epoq igen så blir det Epoq, jag tycker att ikea kök är inte värd de pengarna man betalar, jag tycker att den är 30 dyrare än vad den egentilgen är värd, men jag köpte diskbänken och diskmaskinen hos ikea,, så det blev lite av ikea ändå

Skrivet av: Ubbe 2012-01-28 09:25:35
Jag har just köpt och satt in ett epoq kök. Hygglig kvalitet men urusel leverans av bänkskiva. Har nu fått vänta i fyra månader.Alla skivor är trasiga. Ovilja att lösa problemet med andra alternativ.

Skrivet av: Vis människa 2012-02-09 10:26:50
Man får vad man betalar för...
Billigt = Hållbarhet cirka 10 år
Ikea, Kwik, Epoq osv osv...

Ska du sälja boendet så välj skit, ska du bo kvar i över 5 år så rekommenderar jag dig att tänka med hjärnan i stället för plånboken.

Om du ändå tänker bo kvar och vill ha ett hus att trivas i:
Med tanke på allt mygel och byggfusk i dagens Sverige med gästarbetare som arbetar utan känsla och svensk byggkunskap så rekomenderar jag dig att vända dig till rejta.se eller reco.se och söka firman där.
Jag kan lova att dom som toppar listorna där är hederligt arbetande människor med korrekt bygg-kunskap.

Billigast eller Bäst? Det är frågan.

Man kan gå in på Rejta.se och söka "kök" "bad" "bygg" "målare"
Du kan hitta allt i många branscher.

R E K O M M E N D E R A S ! ! !
Låt inte snålheten bedra visheten :

Skrivet av: Cim L 2012-02-10 09:04:37
Hej!

Är det nån som vet kvaliten på Ikeas vitvaru sortiment är? Ska kolla på ikea kök imorn och är inte så hemma på hur deras hällaer osv är?

Skrivet av: kimppi 2012-03-15 10:55:17
Hälsningar från Finland !

Min fru ogh jag har bestämmed att köpä Epog-köket. Epoq-köket har just kommit till finska marknader via Gigant-kedjan. Epog-köket är tredje del billigare än Ikea-köket. I vårå köketpricerna är kloka. Köket till våra huset från Finska marknaden kostar 10 000 till 15 000 euro. Epoq köket kommer att kosta circa 4800 euro och Ikea priset ska vara circa 6500 euro.