Ämne: Fläck på stenbänkskivan
Skrivet av: kimmen 2008-08-21 20:55:03
|
Jag har en assolut svart stenbänk skiva som jag bakade bullar på här om dagen. Det var en vanlig bulldeg men jag hade riven äpple i också. Efter baket blev det en ljusare fläck. Vet någon vad detta kan bero på och hur får jag bort den
|
Ämne: Svar på Fläck på stenbänkskivan
Skrivet av: Bertil 2008-08-22 07:53:00
|
Säljer själv kök och granit,och man brukar ju inte rekomendera ljus granit på grund av att graniten är ju porös...det finns alltså små hål i granit.så spiller man rödvin eller rödbetssallad brukar det bli fläckar.Men Nu har du en svart Granit,men det kan vara samma där..du har säkert fått in nått i porerna däremot så vet jag inte hur man kan få bort det.
|
Skrivet av: Stenhandlarn 2008-09-11 20:36:55
|
Granit är tåligt, även de ljusare sorterna. Däremot finns det annan sten som suger åt sig vätska och bildar fläckar. Ex på sådan sten är marmor och kalksten. Är det fråga om granit så är det bara att ta rejält med Yes diskmedel blandat med vatten och sen torka rent och torrt. Även om det är svart sten så finns det även andra svarta stensorter än just granit. Notera även : Är det fråga om helsvart sten är det kanske egentligen inte granit ens om den är köpt som granit. Granit är en sak som handelsvara och en annan sak som term:-
|
Skrivet av: Bertil 2008-09-12 16:49:44
|
Granit är porös så har du en ljus granit och spiller ett vinglas så har du en fläck i porernadet har jag erfarenhet av...
|
Skrivet av: Z 2008-10-11 11:34:23
|
Köp granit olja av något kök eller sten företag och olja in din stenskiva. Ökar glansen och täpper porerna
|
Skrivet av: Lasse 2008-12-05 16:42:23
|
Säljer granit. Skura med blandning av såpa och vatten. Man ska ha en sprayflaska med såpvatten och göra rent skivorna lite då och då. Då fetter du in skivorna och inga giftiga kemikalier tillsätter du.
|
Skrivet av: Lasse 2008-12-05 16:43:31
|
Säljer granit. Skura med blandning av såpa och vatten. Man ska ha en sprayflaska med såpvatten och göra rent skivorna lite då och då. Då fetter du in skivorna och inga giftiga kemikalier tillsätter du.
|
Skrivet av: Familjen Andersson Järfälla 2008-12-12 10:08:10
|
Kan rekommendera den svarta granitskivanom man nu tycker om denNero. Hade detta i vårt förra kök, hade inga fläckar på den. Kan vara så att dem ljusare syns mer.
|
|