Ämne: Glas istället för kakel ? Skrivet av: Roger 2006-06-03 20:52:52
Vi är intresserade av att sätta glas istället för kakel. Har någon erfarenhet av detta och var vänder man sig? Vi bor i Göteborg.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Göteborgare 2007-03-16 09:51:50
Vi sattte upp glasmosaik, jättesnyggt, från Rörshoppen på ringön.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Missan 2007-03-21 12:14:41
Hej, Jag har precis köpt och installerat ett nytt alternativ till både glas och kakel som heter Enamello Kitchen Front - det är skitsnyggt och lätt att montera!!
Kolla på www.enamello.se
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Pelle 2007-03-31 23:07:50
Vad kostar Enamello kitchen front? Får man avslutningslister med eller hur ser den ut i kanterna?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Missan 2007-04-04 10:26:44
Den kostar 2400 kr/löpmeter. Vi köpte direkt från Enamello och fick köpa lister för 30 kr/m till kanterna. Men, kanterna var så fina så vi satte bara list på överkanten :).
Glömde säga vad Enamello är, det är glasemalj - så man kan både skriva och sätta magneter på den.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Pelle 2007-04-09 21:28:45
Oj det var dyrt, jag har en yta som är 6 m totalt. Ingick montering av Enamello i priset eller fick man montera själv, isf följde det med montageanvisning?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: DE 2007-04-24 11:26:57
Vi köpte en klar glasskiva från glasmästaren. Det är billigast. Målade baksidan vilket ger bra resultat. Det finns färgat o frostat glas samt di verse färgade plastfilmer att köpa, men målad glasskiva funkade bra för oss. Satte upp den med en list i överkant och klar fog i underkant mot diskbänken. Har du en "perfekt" vägg bakom så funkar det säkert att både måla eller rtapetsera väggen...
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Missan 2007-05-07 11:24:34
Nej, montaget tillkom - men å andra sidan kostade inte det särskilt mycket (ca 1.000 kr).
Jag är på det hela taget supernöjd med Enamellon - den är skitenkel att hålla ren och även om det är lite dyrare än kakel så känns det mer stabilt och prakiskt än glas.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Missan 2007-05-07 11:26:49
Oj,
Glömde säga att det följde med en montageanvisning. Det var, som jag förstår, mycket enkelt att montera. I stort sett sätter man bara lim på baksidan och sedan trycker man fast den mot väggen.
Skillnaden mot glas är att man inte behöver göra i ordning väggen bakom så mycket - och att den är magnetisk :).
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Stänkskydd Skrivet av: Jonas 2011-03-29 10:34:13
Hej Jag funderar på att sätta stänkskydd i köket. Bor i Stockholm har någon något förslag på en bra glasmästare som kan göra både glaset och montaget.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Gosia 2011-03-29 17:06:49
Vi kan ordna åt dig laminerat glas stänkskydd , men otrolig snygga motiv för bra pris. Kontakta oss gärna www.neidheim.eu
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: jonas 2011-04-06 13:25:29
Jag har nu hittat en glasmästare som var jätteduktig och väldigt service inriktad. Cityglas på döbelnsgatan. Där har dom en butik som man kan få hjälp i
//Jonas
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Andrea 2011-05-13 19:03:51
Vilket pris fick du på Döbelnsgatan? Jag tänker också beställa glas men är osäker på om budgeten håller.. //Andrea
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Glas 2011-05-13 23:44:21
Billigast är om du köper klar floatglas 6 eller 8mm helst 8mm. Sedan målar du i valfri kulör själv med en liten roller med vanlig målarfärg. Minst 4 lager dock. Det tar ett par dagar men som sagt, billigast så och resultatet blir bra. Ta din tid, stressa inte. Håll glaset mot ett starkt ljus för att se att du har täckt hela glaset.
När färgen har torkat är det viktigt att du INTE använder lim på målad sida för att sätta upp glaset. Använd dubbelhäftande bakom och silikon på överkant mot stommen och nedrekant mot bänken. Har du möjlighet köp härdatglas. lycka till :
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Bergman Wrang 2011-06-01 10:04:38
Bergman Wrang erbjuder glaspaneler i härdat glas 6 eller 8 mm av typen Optic White dvs. inga gröna skiftningar som har digitalprintat motiv laminerat på baksidan av glaset. Finns mängder av färger och mönster att välja på, och det är mycket mer hållbart än att måla en glasskiva med färg som kan flagna på grund av värme från spisen etc. Kolla på http://www.glaspanel.se för att se motiv och återförsäljare!
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Snickarengbg 2011-06-15 15:27:04
Panaler av kvalit är i regel dyrare än kakel men ofta tar monteringen av panel 1 tiondel av tiden att montera dessutom slipper man tråkiga fogar som blir smutsiga med tiden! En investering helt klart. Vår firma säljer alla möjliga paneler och kunderna är alltid jättenöjda med resultatet!
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Glas istället för kakel ? Skrivet av: Lovisa 2011-11-01 22:31:57
Vi sätter färgat glas i alla färger istället för kakel, även hela väggar och i badrum.
Kontakta mig på info@lovisalowenborg.com för mer info.