[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Hjälp...' innehåller 8 inlägg.  
  Köksforum >>  Hjälp... >>    
 Ämne: Hjälp...
 Skrivet av: Henrik 2010-12-28 09:28:03
vi ska renovera om vårat kök.. Vi har nästan valt allt såsom vitvaror mm..

En av de saker som återstår att bestämma är om diskhon ska vara underlimmad eller om den ska vara infräst! Hjälp!

På denna sida längst ner så hittar ni diskhon där jag lagt in 2 bilder på BlancoZerox 700IFA eller BlancoZerox 700-U

http://koksprojekt.blogg.se/

Ämne: Svar på Hjälp...
 Skrivet av: Abbe 2010-12-28 11:11:04
Frågan är vad du menar med infräst?
Är det planlimmad d.v.s. infräst ovanifrån eller underfräst?

Med en planlimmad vask får du alltid en synlig silikonfog mellan vask och sten och det talar naturligtvis mot att planlimma.

Om du underlimmar så är det inte ovanligt att stenen sticker ut några mm utanför plåten. Är vasken 700x400 så kanske hålet i stenen är 694x394. Du får med andra ord en liten kant på undersidan som kan vara vass och/eller samla smuts.

Underfräser du vasken så slipper du kanten.Kostnaden för underfräst brukar vara någon 1000-lapp högre, men det kan det ju vara värt.

Detta är ju extremt små detaljer som inte betyder så jättemycket. När allt väl är monterat så kommer du bli nöjd oavsett vad du väljer.

Skrivet av: Abbe 2010-12-28 11:23:40
En sak som kan vara värd att tänka på: Med en vask med raka hörn,50cm eller bredare, så borde du definitivt fundera på att ha en utdragbar blandare för att komma åt bra i hörnen.

Skrivet av: Henrik 2010-12-28 11:40:48
Hejsan och tack för svaret.

Jag menar nog det du skriver: Planlimmad eller underlimmad. Jag är lite orolig att siliconfogen på den planlimmade kommer bli förstörd/ful efter ett tag och då synas rätt mkt.
På den underlimmade syns den inte men samlar skit och eller är vass. Vad hade du valt?

Skrivet av: Abbe 2010-12-28 11:59:41
Ja i bästa fall blir den ful med tiden. I värsta fall är den ful redan från början..

Jag skulle utan att tveka välja underfräst. Då fräser de in vasken underifrån till ungefär mitten av stenskivan. Då löser du båda problemen samt kan ta den billigare 700U istället för 700IF.

Skrivet av: Henrik 2010-12-28 12:43:47

Hmm en sak jag inte nämnt är att jag kommer ha avfallskvarn. Hmm man undrar om det håller med en underlimmad diskho om man har avfallskvarn. Jag är rädd att vibrationerna från motorn kommer skaka lös limmningen

Skrivet av: Abbe 2010-12-28 13:04:12
Moderna avfallskvarnar är nog så pass vibrationsdämpade för att hålla nere ljudnivån att det inte är ett problem.

Skrivet av: Henrik 2010-12-29 09:31:23
Hmm.. dom har inte 700-U i sortimentet, endast 500-U. Verkar som om det får bli 700-U iallafall!

Må det bli en fin skarv!