[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'IKEA VITVAROR' innehåller 65 inlägg.  
  Köksforum >>  IKEA VITVAROR >>    
 Ämne: IKEA VITVAROR
 Skrivet av: Hasse 2005-12-21 21:39:02
Vi skall köpa ett IKEA kök men funderar på att köpa andra vitvaror än IKEAS eget märke Whirlpool by IKEA. Tyvärr verkar det var svårt att få plats med en inbyggnadsmikro av annat märke än IKEA:s eget. Är det någon annan som har erfarenhet kring detta. IKEA själva sakanar kunskap om det går att använda andra vitvarumärken avseende inbyggnadsmikro ( detta håller ej standard mått)

Ämne: Svar på IKEA VITVAROR
 Skrivet av: Elin 2005-12-27 11:31:54
På hemmabutiken sa de att om man köper inbyggnadsskåp för micro från ikea så måste man även köpa micro därifrån för standardmåtten på en micro är större än ikeas skåp.

Skrivet av: he 2006-01-02 20:06:19
Hej ! Tack för ditt svar !! / Hans

Skrivet av: Erik 2006-07-06 16:38:07
Kanske lite sent att svaranu. IKEAs skåp för micro har plats för högre ungnar än deras egna, man får fylla glappet som blir med en bit i samma färg som luckorna.

Skrivet av: Ricke 2007-04-10 23:19:09
Märkte precis denna idiotiska "lösning" med Ikeas s k skåp för micro. Allt är färdigt, skulle bara trycka dit micron (ej köpt på Ikea) hmm ca 30 mm för hög! ARG! Försäljaren sa inget på Ikea när vi beställde köket, då vi även påtalade att vi köpt vitvarorna på annat håll(om att bara deras micro passar) Allt fungerat bra fram tills nu, grymt besviken. Nu är köket "hängt" blir inte lika snyggt med passbitar, tvingas nu köpa Ikea micro ist, vansinnigt.

Skrivet av: Undrande 2007-09-25 07:20:18
Hej. Har precis köp ett IKEA kök och blir lite fundersam över detta inlägg. Sa också till vår försäljare att vi ska köpa andra vitvaror än Ikeas. Hur är det med skåpet för varmluftsugnen?? Någon som vet?? Tacksam för svar.

Skrivet av: Kökssäljare 2007-09-26 11:19:03
Hur kan man ha några som helst krav om man köper ett IKEA kök? IKEA är ett extremt budget kök som bygger på billiga matrial och IKEA´s egna standardlösningar(och dom gör DET bra). Antingen får man väl acceptera IKEA´s lösningar, eller köpa och betala för ett riktigt kök. Det finns massvis med köksföretag som levererar bättre(och dyrare) kök med flexiblare lösningar, så att man kan köpa vilka vitvaror som helst. Ett IKEA kök är bara för dem som vill komma undan billigast möjligt, och inte har några överdrivna förväntningar på resultat och kvalité. Detta inkluderar planeringsservicen. En IKEA säljare ritar och planerar 10-15 kök / dag. I de flesta andra köksbutiker ritar och planerar varje säljare kanske 5-10 kök / vecka. Var tror ni att ni får bäst hjälp? Hos ett proffs eller på löpande band planeringen? Varför tror hela sverige att IKEA´s kök är marknadens bästa?

Skrivet av: Undrande 2007-09-27 07:46:15
Signatur "kökssäljare", kan det vara så att IKEAS kök passa dom flesta plånböker??? Jag tror inte man är sugen att lägga till 100.000 kr extra bara för att få ett "märkeskök". Och dom flesta som har IKEA kök är mycket nöjda med den kvalité man får. Man vet ju om det när man köper. Du ritar 5-10 kök i veckan, en säljare på IKEA 50-75 kök i veckan. Och vad kan det bero på att IKEA säljer så många kök tro??? Fundera på det Du.

Skrivet av: varför välja rätt köksleverantör???? 2007-09-27 23:58:49
Jag har varit Kökkonsulent/säljare på Ikea och har sett det mesta...Är fortfarande kökförsäljare men för ett annat märke. Det är inget fel på kvalitén på Ikea:s kök om man ska kolla på slitdelarna i ett kök...De använder sig av samma lådinsatser, skenor, gångjärn från Blum som många andra ledande kökstillverkare. Det man isf ska anmärka på är deras kvalité på de massiva luckorna och hur de är ihopsatta. Dessa är inte hantverksmässigt gjorda. De lackade är helt ok. Självklart har de ett lägre pris på sina kök då dessa massproduceras, de flesta i Polen, och att de bra använder sig av sina egna "standardmått". Man kan inte klandra en kökssäljare på Ikea idag då de inte får gå ngn gedigen utbildning på hur det fungerar att både rita och bygga kök, vilket är ett riktigt komplext hantverk från idé tills det är uppsatt. Dessa stackars Ikea-säljare har ingen koll på just det vitvarumärket Ni har inhandlat ngn annanstans och att det inte passar i Ikeas skåp. Det är nämligen meningen att Ni inte ska kunna köpa ngt annat till... än Ikeas egna... Vill man ha valmöjligheten och hjälpen med att få Rätt produkter så ska man vända sig till ngn som har hand om helentrepenaden och som även kan vitvarubiten och hjälper er med det valet. För alla Vitvarutillverkare har egna krav på underhåll och ventilation som måste anpassas därefter för annars kan det förkorta livslängden på tex er nya inb. ugn. Det finns mycket man måste tänka på inför ett köksbyte så ser man det som en vilktig investering så ska man inte hasta fram ett beslut och se för guds skull till att få hjälp från ngn som kan sin sak! Annars får man skylla sig själv om man har hamnat i knipa...

Skrivet av: sigge 2007-10-01 22:39:42
Jag kan bara bekräffta att Ikeas kök är prisvärt. Jag hade inga problem att få in andra vitvaror tom mikro passar in. Det gäller att själv tänka lite hur mam placerar vitvaror för att luckor eller lådor ska stämma. Klarar man inte det själv så ska man ha en duktig hantverkare. Till signaturen "Kökssäljaren": du tror väl inte själv på det du skriver?

Skrivet av: Kökssäljare 2007-10-03 17:56:59
Jo jag tror på det jag säger, och det bekräftas ju även av den förre IKEA säljaren med signaturen "varför välja rätt köksleverantör????". IKEA är ett budgetkök på alla sätt och vis, men OK jag var hård i orden. IKEA är jävligt bra på det som är deras nisch, att leverera billiga kök. Men det betyder ju inte att köken är bra. IKEA säljaren håller ju med om dålig kvalité på träluckorna. Jag skulle vilja lägga till dålig finnish i lacken på de lackade luckorna och dålig passform på stommarna. Gångjärn och lådskenor är det inget fel på, eftersom det är av precis samma sort och märke som alla andra märken använder(eller de flesta åtminstånde) nämligen BLUM. På IKEA får man mycket kök för pengarna, men den som tror att ett IKEA kök för 30.000 är lika bra som tex ett Kvänum kök för 200.000 kr eller ett Ballingslövkök för 100.000 eller ens ett Marbodalkök för 75.000 kr i vare sig matrialkvalité, eller kvalité i personalens expertis, är i min mening ute och cyklar.

Skrivet av: siegge 2007-10-03 22:02:51
Jo det klart att andra kök har kanske större valmöjligheter och variationer. Men varför betala 3 eller 4 gg högre pris för stommar som inte syns? Det är ju alltihop folierad spånskiva och inget annat. Man lurar bara konsumenten på pris. Ikeas stommar och luckor är mycket prisvärda och istället kan man lägga mer pengar på bättre vitvaror och bänkskiva än på osynliga stommar. Sedan har man större flexibilitet och möjlighet att köpa till eller byta ut om det inte passar direkt utan att vänta i veckor. Om jag skulle bedöma kvalitet och pris så är Ikea dubbelt så fördelaktigt än andra. Det är i alla fall vi konsumenter som väljer och värderar. Det är klart att ni säljare kommer alltid och tala för sina egna produkter men det är i dålig smak att nedvärdera andras produkter. Ja är säker på att du skulle ha svår och svara på frågan om. tex emissioner från era produkter och undrar om denna är så fördelaktigt jämfört med Ikea? Det finns mycket mer än bara finish och utseende.

Skrivet av: FLA 2007-10-05 10:26:12
Precis som du säger vill långt ifrån alla i Sverige betala en större summa pengar för sina kök, det är väl toppen att det finns valmöljigheter! Att däremot sitta och påstå att alla kompetenta och engagerade inredare som inte arbetar med "IKEA" kök lurar sina kunder är grovt nedvärderande och mycket dålig stil. Jag håller med om att det finns ingen anledning att prata skit om konkurrenter, det visar bara på dåligt omdömme och en bristande tro på sina egna produkter. Kan vi inte bara acceptera att alla prioriterar olika, när det gäller hur vi vill bo och vad vi väljer för produkter och vad var och en tycker att det är värt att betala!

Skrivet av: ps 2007-10-06 09:22:59
HEJ HAR PRECIS BEST MITT ANDRA KÖK FRÅN IKEA. TYCKCER DOM ÄR TOPPEN . MIN FUNDERING ÄR BARA VAD MAN BETALAR FÖR NÄR MAN KÖPER ETT KÖK FÖR 200 000 KR FÖR ETT KÖK SOM KANKSE BARA KOSTAR 50 000 KR PÅ IKEA. KAN OMÖJLIGT VARA 3 GGR SÅ BRA KVALITE ELLER FINISCH. KANSKE 30% KVALITE OCH FINISCH 60% FÖR VARUMÄRKET 60% FÖR HÖGAVLÖNAD SÄLJARE + OVERHAED

Skrivet av: mrkitchen 2007-10-06 14:21:30
Som köksexpert med erfarenhet från köksförsäljning i hela världen finns det bara två punkter där IKEA inte når samma kvalitet som tex Ballingslöv och det är på flexibilitet i mått dvs specialgjorda skåp och fromnter som inte alls finns på IKEA, allt bygger på ett system som är anpassaat till att kunna säljas i hela världen. Det andra är det som nämnts tidigare, massiva träluckor där IKEA har ett mindre sortiment och därmed inte kan konkurrerar med "dyra gatan", dock är de massiva luckorna, speciallet i ek, väldigt prisvärda. På faner och lackadfe luckor, speciallt högglans håller IKEA väldigt hög kvalitet, IKEAs luckor tillverkas hos 3B i Italien, världens ledane producent av högkvalitetsfolie.

Skrivet av: säljer kök 2007-10-09 15:34:01
Kan knappast vara en expert på kök om man använder folie och kvalité i samma mening. Om folie vore kvalité, varför finns inte det hos leverantörer som levererar kök av högre kvalité typ Ballingslöv, kvänum, Puustelli mfl. men är standard i budgetsegmentsleverantörer som IKEA, Kvik, Noblessa. (Fast Noblessas priser är inte budget.)

Skrivet av: mrkitchen 2007-10-12 11:51:41
Högglansiga luckor är gjorda av folie och dessa finns hos både IKEA och Ballingslöv och Poggenpohl, dvs från budget till högsta pris.....

Skrivet av: GeorgeIII 2007-11-01 14:54:49
Har just köpt och installerat ett komplett kök från IKEA...vitvaror och allt!!! Det gick på ca. 85000 + 10000 för installationen av gasspisen. Allt har passat bra. Har två "vattenplatser" i köket. En för disk och en för matlagning (ca. 100 cm från spisen). Enda problemet var att en av kranarna levererades trasig. Jag säger bara...kök som kostar 100-200% mera är inte 100-200% bättre. Jag är tveksam till att det finns något mervärde på dyra kök när dom väl är installerade. Kan hålla med om att i planneringsfasen kan man uppleva en något högre flexibilitet och mångfald. Men glöm det och plannera ett IKEA kök och åk till Thailand på jul och köp en ny tv och hemmabiosystem oxå för de "sparade" pengarna.

Skrivet av: Mrs kitchen 2008-01-08 14:36:46
Angående högglansluckor från Ballingslöv så har de målade luckor med högglans lack på, det är därför som de kan ha 95 i glanstal på deras luckor!

Skrivet av: faktum 2008-01-24 13:04:12
IKEAs vitvaror håller samma kvalitet som whirlpools "egna" grejer", skillnaden är att man har "klätt" färdiga produkter i en design och storlek som passar IKEAs mått och design. Att de håller ett lågt pris beror inte på att det är dåliga, utan att IKEA har en enorm köpkraft och köpt på sig ett stort jävla lager till ett bra pris och leverera bra vitvaror till ett bra pris. :)

Skrivet av: En som har skruvat själv 2008-02-21 12:32:46
Har precis blivit klar med Ikea kök. Vitvarorna köpte vi inte från Ikea, utan där satsade vi på Bosch och Siemens. Allting passade bra, hyllorna i högskåpet för ungnen och micron är ju justerbara och skulle det ändå inte fungera så kan man ju byta ut luckan till överskåpet till en annan och såga ut det som är över. Hyllorna är ju fullt justerbara och man kan alltid köpa extra hyllor om det skulle behövas. När det gäller "riktiga" kök och "riktiga" försäljare, så finns det mycket att skriva om... Vi testade först Marbodal och Myresjö, men tröttnade redan i början. Dom behöver minst en vecka för att rita och skicka offert. Och ställer man en fråga sedan kan det ta en vecka utan att man har fått svar. Ringer man är det upptaget, säljaren är på lunch, upptagen med kunder o.s.v. Varför ska vi betala så mycket mer för en så urusel service? Nej, till slut bestämde vi att göra ALLT själv. Ladda hem Ikeas verktyg, den är gratis. Sätt dig ner och efter en kväll har du ritat ditt kök och ser exakt vad allting kostar. Leveranstiden är bara ett par veckor. Det finns pengar att hämta om du plockar allting själ, men med ett par tusenlappar får du allting hem och då menar jag in i huset. Marbodal och Myresjö hade lämnat allting utanför... Beställer du någonting fel, så går det alldeles utmärkt att byta, bara empallaget är hel. Du kan även lämna tillbaka det som blir över, byta o.s.v. Massa skitsnack om kvalité här. Hur många har satt ihop 2 olika kök och använt det sedan i 20 år? Först då kan man prata om kvalitétsskillnader och dess betydelse på längre sikt. Men tyvärr, då kommer man med all säkerhet med uppgifter som inte är aktuella längre... Nyckel till det hela är hur du monterar allting ihop. Gör rätt från början och allting passar bra hela vägen. Naturligtvis hittar man även något negativt när det gäller Ikeas kök. - Avslutningshyllan perfekt har inte samma färgnyans som Faktum systemet och kan inte fås högblank som luckorna. - Likadant med dekorlisterna. - Ben till bänkskåp är klena och det krävs stor försiktighet när man lyfter bänkarna på plats. - Skruvarna kunde vara mer moderna. Insex är ok, men vanliga skruvar kunde ha en mer greppvänlig skalle. Men, som sagt, allting är nu på plats och vi är mycket nöjda med allting. Tänk att alla lådorna passade direkt, vi behövde inte justera någonting! Köket blev också såååå mycket billigare, att vi hade råd att satsa på bra vitvaror, för hellre byter jag ut en lucka efter ett par år, än börjar köpa nya vitvaror... Och till dig som visste, att grejerna kommer från Polen - allting jag kollade kommer antingen från Baltikum, eller från Sverige. Vilka experter vi har här €:-)) Det krävs flera år för en köksförsäljare, för att lära sig vad han egentligen säljer. Och likadant sedan när han byter arbetsgivare. Och efter några år kan man inte längre prata om sin gamla arbetsgivare och jämföra med sin nya, för även i köksbranchen händer det saker. Annars kunde vi ju jämföra Saab 99 Volvo S80 med gott samvete...

Skrivet av: Hantverkare 2008-02-28 18:45:30
Den här tråden verkar ha skenat iväg, men vad gäller kvaliten på IKEAs kök så finns det inte mycket som skiljer dyrare fabrikat förutom valmöjlighet i skåpbredder. Kontakta därför en duktig hantverkaresom kan montera och tillverka de speciallösningar som du önskar. Du får ändå ett kök som är billigare än "kvalitetsköken".

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-03-14 15:01:21
Har du Betalat 80 tusen för ett ikea kök?men snälla vän...

Skrivet av: Olle 2008-04-14 09:26:11
Har valt mellan IKEA och Marbodal. Det blev Ikea. Anledningarna är följande: 1. På Marbodal är det 8 veckors leverans. Om man kommer på ngt under tiden man vill ändra så är det ett eländes strul och allting blir ytterliggare försenat. På Ikea kan man bara åka dit en fre em och lämna tillbaka det skåp eller pryl man inte gillade och köpa en annan. Detta är en otroligt stor fördel. Tänk om man märker när man monterar köket att en viss lösning inte funkar - med Ballingslöv så måste man beställa nya prylar vilket tar flera veckor eller månader (och då står man där med ett halvfärdigt kök), med ikea kan man bara åka in samma dag och byta (för det mesta iallafall). 2. Ikea skåpstommar är precis samma kvalite som vilken annan köksleverantör som helst. Kanske tom bättre. Ikeas är 18 mm tjocka och Marbodals 16 mm. Stommarna är ju gjorda av spånskiva med vit melamin på. Och är det ngn som nånsin slitit ut en skåpstomme?? 3 Luckorna upplever jag som samma kvalité, bara det att Ikea har färre modeller att välja på. Det jag möjligen saknar hos Ikea är laminatluckor med träkant. Vi har valt Ikeas högblanka folielucka. Marbodal har en likadan lucka, dvs högblank folie som heter Vollo - detta är en av de dyraste luckorna som Marbodal har!! Sug på den! 4. Gångjärn , lådor mm kommer från Blum, både för Ikea och Marbodal, Ballingslöv. Bara det att den "fina" köksleverantören tar dubbelt så mycket (eller ännu mer) betalt för samma Blumprylar. Luckdämpning och låddämpning har Ikea precis samma prylar för som Marbodal. 5. Ikea saknar vissa speciallösningar. Tex andra typer av hörnkaruseller eller hörnlådeskåp. Marbodal köper dessa lösningar från Blum eller andra tillverkare och säljer dem DYRT. Vi ville ha en hörnlösning med utdragbara hyllor som heter Le Mans. Dessa ville Marbodal ha 5.500 kr för. Jag hittade exakt samma hos en kökstillbehörsfirma i sverige för 2.500 kr. Det bekräftar mina tankar om att Marbodal, Ballingslöv m.fl ta DUKTIGT betalt för det dom säljer. Men vill man betala dubbelt så mycket för samma prylar så ska man så klart handla hos ngn annan köksleverantör än Ikea. ;-) 6. Ikea har inte lika många olika bredder och höjder på skåp-stommar som tex Marbodal. Det kan vara en nackdel men för oss var det inget problem. 7. Ikea har ett datorprogram att rita upp sitt kök i. Man kan sitta och testa själv hemma istället för att vara helt låst till den korta stunden man sitter i möte med Ballingslövs-säljaren. Kommer man på ngt man vill testa att flytta, tex ett skåp så måste man ha möte med säljaren igen. Marbodal har dock fasktiskt ett ännu bättre ritprogram än Ikea men i övrigt så är det få köksleverantörer som ger kunden tillgång till ritprogram. Tex HTH och Ballingslöv har det inte.

Skrivet av: Thomas 2008-04-26 10:55:30
Hej, Jag säljer själv kök och håller med dig om det mesta du skriver, förrutom punkt 2 & 3, där du är riktigt ute och cyklar. IKEA's stommar är helt ok, och till det priset är de fantastiska. Men stommarna är inte bättre för att de är 18mm istället för 16, det har att göra med tätheten i spånskivan. Det finns 16mm skivor som är bättre än 18 och vice versa. Ballingslöfs kunstruktion är däremot helt överlägsen IKEA's, med bättre passform och kommer att behålla passformen på längre sikt. IKEA's luckor är inte bra, det behöver man inte ens vara i branchen för att se. Kvalitén är pinsamt dålig. Å andra sidan är de billiga, man får ändå med råge vad man betalar för. Däremot är Ballingslövs luckor överskattade, bättre än IKEA men priset är på tok för högt.

Skrivet av: Per 2008-04-26 12:05:20
Nyligen hem kommen från Möbelmässan i Milano, kan jag säga följande. DET ÄR skillnad på kök och kök. Frågan man kan ställa sig är VAD är ok för mig? Räcker det att det "bara" är ett kök, eller skall det vara ngt mera? Exempel möbel? Har byggt ett antal kök nu, och har ett genuint intresse av att bygga(inte enbart kök), och kan konstatera en tumregel. Du får vad du betalar för. Köksmarknaden är rättvis. Det är för enkelt att börja jämföra en melamin stommes konstruktion och därmed dra en slutsats att det ena köket är bättre än den andra.Ett kök innehåller ca 100 små saker.Allt ifrån abs kantband runt hyllplanen i skåpen, melaminens tjocklek, spånskivanskvalitet, lådornas konstruktion(finns åtminstone 5-6 olika varianter)och kvalitet. Det är nog samma sak här som det är med bilar. Du kan ta dig från a till b med en mycket billig bil, och du kan ta dig från a-b med en dyr bil. Än engång, ställ frågan Vad vill jag? Självklart är det ju så att kök har blivit status! Har man ett dyrare kök som är riktigt anpassat och monterat, brukar man också se/känna en skillnad. Om man skulle montera två kök bredvid varandra för exemplets skull IKEA Och andra sidan Tibro, Kvänum eller Puustelli så kommer ni se en skillnad. Tro mig. En sak man kan bli lurad på, är att man ser annonser att ett kök kostar ex 45.000 kr Vad billigt tänker man! Under priset står det ex vitvaror ex blandare ex montering etc.etc. Jag brukar rekommendera mina kunder, att välja en leverantör som också kan leverera helheten. Det vill säga ink. blandare ink vitvaror etc.etc. Så slipper man jaga efter dem. DET kan ta tid. Och det kostar också. Dem flesta etablerade kvalitets köken kan erbjuda en helhet, och det har också värde som sällan kommer med i beräkningen. Lycka till! mvh/ Snickar per

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-04-27 21:29:24
svar till Olle!! Du menar alltså att ikeas lådor är av märket blum!? Jag säljer själv schmidt kök och vi har blum:s lådor m.m Det roliga är att sentens,ikea m.m säger att dom har blum:s lådor...då är min fråga!? VARFÖR ger dom INTE 20-Års garanti på lådor som vi på schmidt då?? Du är en av många andra som blir lurade av köksförsäljare att de har blum:s lådor. Det finns säkert en 10:tal tillverkare som tillverkar liknande lådor men enligt mig är det bara blum som har 20:års garanti så om du är så säker på att ikea har blum:s lådor så kan du kräva 20:års garanti.Men troligen kommer dom att erbjuda dig max 5-år som sentens tex. Lycka till!

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-04-27 21:41:29
sentens tillverkas av marbodal. Ballingslöv har blum:s lådor och de ger 20:års garanti.

Skrivet av: Thomas kökssäljare 2008-04-28 10:14:22
Svar till Bertil. IKEA har blums Tandem, dock är det en något billigare variant med en något smalare skena. Dåligt att en säljare på fina Scmidt har så dålig marknadskoll.

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-04-28 20:05:34
Okej Tack för det men då är min fråga... vet du hur många år:s garanti dom ger på sina lådor?

Skrivet av: Thomas 2008-05-09 09:32:16
Fråga IKEA om garantin(jag skulle gissa 2 år enl. konsumentverkets rekomendation), men längden är löjlig ändå. Garantin innefattar felaktigheter i varan. Fel pga tillverkningsfel framträder betydligt fortare än 20 år. Jag har svårt att tro att ni om 20 år byter kundens lådor som är trasiga pga förslitning.

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-05-09 16:18:01
Det är Blum som ger 20 år:s garanti på lådorna och gångjärnen som vi använder, Och ger nån 20 år:s garanti så är det nog en OTROLIGT hög kvalite... Med andra ord så bör dom ju inte slitas ut på 20 år..och för dom enstaka som gör det får nya! Okej IKEA har då blum lådor! MEN ALLA BLUM LÅDOR HAR INTE 20:års garanti!!! Det värsta är att folk inte vet att Blum har många olika prisklasser på lådor..och ikea har då en BUDGETVERSION ,inte dom dyraste med 20:års garanti!!

Skrivet av: Thomas 2008-05-10 11:25:25
Fantastiskt! Jag antar att ni ger 20 års garanti på lådfronten och stommen också, för att bara ha garanti på lådskenan är väl inte så bra:)

Skrivet av: Bertil Vargh 2008-05-10 23:02:13
vi ger 20:års garanti på lådor,gångjärn och andra mekanismer. 10 års garanti på luckor,stommar m.m. Vad representerar du för kök?

Skrivet av: En till köksförsäljare 2008-07-11 23:08:24
Intressant diskussion här :- Fast väldigt lite om IKEA vitvaror -Jag tycker det är synd att många riktiga köksförsäljare tycker så mycket utan att kolla fakta..IKEA har 25 ÅRS garanti på det mesta, allt från lådor, gångjärn till stommar. Dom har även 5 års garanti på vitvaror.Jag jobbar själv på IKEA och har fått en mycket bra internutbildning med tom kunskapsprov och testköp före jag började jobba på avdelningen.IKEA har som policy att bara prata om IKEA och inte deras konkurrenter eftersom vi inte har aktuell kunskapinformation om våra konkurrenter inom kök och vitvaror. Det finns en massa faktafel och skitprat från vår konkurrenter ute på forum och i prat så är du ute efter nytt kök så rekommenderar jag att man själv söker information från olika levernatörer för att få riktigt bild. Se själv i detta forum så tror en konkurrent att vi har 2 års garanti på gångjärn - Han hade nästa rätt, bara 23 år fel :-

Skrivet av: Köksförsäljare 2008-07-17 20:45:50
Så du menar att ikea har 25 års garanti på kökslådorJag skall nog säga dej detSluta prata skit...ni har ju de billigaste blum lådor som finnsÄr rikitg less på såna som du som menar IKEA har kvalite kök...Vakna snälla människor...ni har nog alldrig varit in i en butik som säljer kvalitetskök

Ämne: Apropå garanti...
 Skrivet av: läskinnig 2008-07-28 09:38:10
KÖKDen 25-åriga garantin gäller från inköpsdatum på IKEA. Inköpskvittot i original gäller som köpbevis. Garantin gäller endast för hemmabruk,såvida inget annat anges.Garantin omfattar material- och produktionsfel på kökssystemet FAKTUM, samt solitärköksserierna BRAVAD och VÄRDE, samt omfattar material- och produktionsfel i nedanstående kök:Kökssystemet FAKTUMGarantin omfattar följande delar i köksystemet FAKTUM:8226 Skåpstommar8226 Gångjärnen INTEGRAL8226 Fullutdragslådorna och låddämparna RATIONELL8226 Hyllplanen RATIONELL av härdat glas och melamin8226 Trådbackarna RATIONELL8226 Socklar8226 Ben8226 Täckskivor8226 Dekor-krönlister8226 Laminatbänkskivor med minsta tjockleken 3.8 cm8226 Diskbänkar8226 Avslutnings-, vin- eller tallrikshyllorna PERFEKT8226 Hyllorna PERFEKT med 2 lådor8226 Bottenskyddet RATIONELL för bänkskåp8226 Lådan RATIONELL under ugn8226 Sockellådan RATIONELL8226 Diskstället RATIONELL för väggskåpFöljande delar omfattas inte av garantin: luckor, lådfronter, knoppar,handtag, bänkskivor i massivt trä, akrylplast och sten och bänkskivor som är tunnare än 3.8 cm.

Skrivet av: Hans Wiklund 2008-07-28 17:00:22
Tycker diskussionen har spårat ur. Det spelar ingen roll om det finns 10 eller 25 års garanti. Kunden köper inte det köket som har längst garanti Tro mig. Att sälja kök är att sälja en känslaupplevelse. Vissa blir tillfredställda av ikea, andra inte.

Skrivet av: BettyGrable 2008-08-01 23:25:06
Lugn i stormen, flickor och pojkar Det är väl upp till var och en att välja om de vill lägga sina pengar på ett budgetkök eller ett dyrare alternativ Anledningen till att man väljer ett dyrare kök kan vara många. Själv har jag efter två års ihärdigt dammsugande av köksmarknaden bestämt mig för att välja ett kök från Kvänum Banr till min kokvrå. Att det blir just Kvänum beror på att ingen annan köksleverantör har just den sortens kök som jag letar efter. Sen kan jag för en gång skull glädjas åt att jag har en kokvrå, inte ett stort kök för släktmiddagar. Det blir ju billigare nu.Och det spelar faktiskt ingen roll att jag sen inte kommer ha råd med hemmabiosystem, åka till Tailand eller att jag via köksköpet också betalar för kökssäljarens latte... Så länge jag är nöjd i mitt nya kök så är jag glad Alla prioriterar vi olika.

Ämne: Svar till köksförsäljare inlägg den 17 juli 20:45
 Skrivet av: En till köksförsäljare 2008-08-03 22:39:42
Pratar skit.. Jag ville bara informerar om att IKEA har 25 års garanti. Tidigare i forumet påstod det att IKEA hade bara 2 år.. Hur kan ett skitkök ha 25 års garanti.. Hur lång garanti har det kök som du säljer..Jag tycker att kunderna där ute ska kolla priset och lösningar, känna på köken i verkligenheten, kolla med grannar och vänner för att få en egen uppfattning av vilket kök som passar dom.

Skrivet av: Sofia 2009-02-10 08:32:31
HejSåg inlägg om att det går att finna Le Mans hörnskåp på någon kökstillbehörsfirma till bättre priser än på Ballingslöv och Marbodal. Är det någon som vet vilken firma det handlar om

Skrivet av: anne 2009-02-14 18:49:10
Dem flesta, om inte alla, tar från samma tillverkare. Tror inte det är någon större prisskillnad.

Skrivet av: kökssäljare nr 3 eller 4... 2009-02-22 11:45:48
Ännu en kökssäljare här :Jag har varit på flera olika köksföretag under några års tid och det jag har lärt mig mest är att man inte snackar skit om andra leverantörer, oavsett företag. Ikea har under som senare åren varit sverige ledande köksföretag med ungefär 60-70 kan ha fel angående procentantalet men jag vet att dom har väldigt höga procentantal av marknaden. Det säjer väl inte lite det...

Skrivet av: Klasse 2010-01-16 19:20:56
och jag som hittade denna tråd för att se vilka inbyggnadsmickros som passade i ikea-skåp..

Skrivet av: geri 2010-05-10 22:07:56
Om man vill sätta in en mikro i ett skåp från ikea, hur många cm. skall man ha mellan ovansidan av mikron och mikroskåpet??

Skrivet av: Janne 2010-11-10 09:13:39
Jag funderar på om det är någon annan än jag som har problem med att den full stora frysen smäller och lever om när den startar i 5-6 sekunder har haft frysar förut och ingen har levt om som den från Ikea.

Skrivet av: spånskivebranschen 2011-01-21 21:52:07
Fakta - Det är olika spånskivor i olika kökstillverkares stommar. Den billigare tillvekaren har specifiserat en spånskiva som är porösare och innehåller mindre lim än standard. Den har sämre formstabilitet och böjer sig lättare vid belastning. De flesta andra har en standardskiva medan de dyraste har mer formstabila skivor. Sen är det melaminfolie som gör att alla stommar ändå ser rätt lika ut. Men även den är av olika kvalitet som tjocklek, färgnyans etc.

Skrivet av: Köksspekulant 2011-01-27 13:12:59
Den här tråden har ju vandrat iväg från ursprungsdiskussionen...: Nytt om IKEA vitvaror är iaf att de numera säljer vitvaror från Electrolux och Whirlpool. De säljs dock under varumärket IKEA. Vitvarorna är designade av Ikea för att matcha till köken, vilket känns fantastiskt bra. IKEA lämnar 5 års garanti på alla vitvaror. Jag är imponerad!

Skrivet av: PJ 2011-03-11 15:24:38
Att tänka på när man köper Whirlpools saker. Vi köpte en disk maskin 40 cm via Ikea och nu så får vi inte tag i rervdelar. Skulle aldrig rekomendera att köpa Whirlpool. 7 år gammal diskmaskin som man inte kan köpa reservdelar till. Det skulle aldrig hända på någon av de andra tillverkarna.

Skrivet av: Skrämd för livet pga makabert låg kvalite 2011-04-09 20:41:02
Puustelli är den sämsta kvaliten om man tittar på precision i mått.

Skrivet av: Lilly 2011-04-22 15:48:57
Hej!

Vill gärna använda en lucka från Ballingslöv men tycker annars att IKEAs skåpstommar duger bra. Är det någon som vet om Ballingslövs luckor passar på IKEA stommar. Säljaren säger att dem inte gör det.

Skrivet av: Desiree 2011-04-22 22:17:35
Från vit varor till kök. Dem som handlar på Ikea, handlar också på Lidl, och vet oftast när det är rea. Tycker om att pruta och klaga. Vill försvara sitt dåliga inköp genom att hänga ut konkurrenter på alla sätt och vis. Är till sättet små besserwisser. så är det, och så har det alltid varit. Köp det du tycker om, och våga stå för det. Klaga inte på konkurrenter eller ditt eget misslyckade köp. Det handlar inte om att äga ett kök som är hållbarast. Det handlar om vilken känsla och status man får som kund av ett kök! Nittio procent av alla inköp vi gör är känslo baserad. Man får det man betalar för. Oftast. Har köpt ett dyrare finskt kök nyligen, inte för att det nödvändigt vis är bättre, men jag fick en känsla och service, som hette duga. Tänk på det, ni som går i kökstankar.

Skrivet av: Anne 2011-04-30 02:45:53
Håller med föregående!

Skrivet av: Jonas 2011-06-10 01:30:43
Efter att ha sett diskussionen och all negativ kritik om IKEA så kan man väl konstatera att det är smidigast att köpa sina vitvaror från någon av varumärkena som köksportalen listar, eller från nån helt annan, t.ex http://www.whiteaway.se som jag ser att inte listats nånstans.
Nog får man alltid en micro att passa in någonstans fastän IKEA kan ha lite konstiga mått, sätt något annat där micron skulle va, och slå till med en stor micro på bänken istället. Eller köp en ugn som är kombinerad med micro? Hellre kvalitetsvitvaror som fungerar än lågkvalite som har passande design. Fast IKEA har väl blivit bättre på den delen också med deras nuvarande leverantörer.

Skrivet av: Susanne 2011-06-15 09:49:19
Har precis köpt ett nytt hus med ett kök från IKEA, det är jättefint men jag hittar ingen manual till micron - vet någon hur man ställer klockan efter strömavbrott? Jag har provat att trycka på de flesta knappar i olika kombinationer men hittar inte klockan. Micron är Whirlpool - IKEA, går inte att hitta manual på nätet. Hjälp-någon?

Skrivet av: Nina 2011-08-09 00:48:33
@Susanne: försök att trycka på stop länge ca. 3 sec, då bör timmarna börja blinka. Tryck en gång till kort för att gå till minuterna, tryck på stop en sista kort gång så är det klart! Mikron är förmodligen en Whirlpool och dessa fungerar på det sättet.
Jag har förresten haft IKEAs mikro i en hyresrätt i 2 år och jag var mycket med den. Upptinningstiden är helt enkelt oslagbart!

Skrivet av: Valde bort IKEA 2011-09-06 09:11:32
De som tror att IKEA stommar och folie är som alla andra är ute och cyklar. Borde nog göra lite bättre efterforskning innan de skriver "sanningar" här.
1. Stommarna i mitt "dyra" kök är 16mm tjocka IKEA har 19mm i sina, trots detta väger mina stommar mer än IKEA stommar, luft är inget bra byggmaterial.
2. Folien på IKEA är omkring 50g mitt "dyra" har 180g folie, borde hålla llite längre, vara lite stryktåligare.

Skrivet av: Aldrig mer Ikeas vitvaror 2011-09-10 11:12:18
Vi har precis köpt Ikeas inbyggnadsugn och kombimikro. Ångrar mig bittert. Båda två kör fläktar även efter man stängt av ugnen.
Om jag kör mikron i två minuter så kör den sen fläkten i 20-30 minuter, och det är ingen tyst diskret fläkt utan 63 dB en meter från ugn.
Borde vara olagligt att sälja sånt skit.
Har pratat med Ikea om reklamation. De kan skicka en tekniker för att undersöka, men om han bedömer att allt är ok åker jag på kostnaden. Har även frågat efter specifikation om hur länge den ska kyla, men det finns inte. Så det hela blir ju en godtycklig bedömning av teknikern.
Så mitt tips till alla är att undvika Ikeas vitvaror!

Skrivet av: Anne 2011-09-12 22:03:38
Har varnats om detta i många trådar tidigare. You get what you pay for.
Det är inte enbart för märket, dem flesta vitvaru leverantörer av bättre kvalite begär mera pröjs.

Skrivet av: ANNA 2011-09-13 08:13:27
Vi köpte det billigaste billiga på Rabattfynd när vi skaffa hus, det vara de bästa vi haft genom åren! När vi sedan bytte ut till mer fräcka exclusiva "vit" varor, då går platsdetaljer sönder, kretskort krånglar och automatstopp som startar! Ju mer som finns i maskinerna ju mer saker kan krångla!

Skrivet av: mgr 2011-09-22 11:37:23
Vi köpte mikro och ugn från IKEA. Ugnen har en fläkt som går för att kyla ner kontrollpanelen, fast den låter inga 60 db, den låter mindre än en dator, kanske 20-30 db. Om man vill att den ska sluta låta fortare så öppnar man ugnen och ventilerar bort värmen, då går vår fläkt ca 10 min. Men som sagt jag störs inte av fläkten, hör den knappt. När det gäller mikron så slutar fläkten så fort man trycker på stopp. Jag är nöjd med mikro och ugn. Däremot så har vi en snygg fläkt kupa från fjäråskupan som kan styra vår fläkt på taket och kyl och frys från Husqvarna. När det gäller dessa vitvaror skulle jag inte köpa Ikeas.

Skrivet av: pela 2011-10-30 00:33:02
Vilken micro/ugn är det du köpt?

Går i tankar på att köpa ett IKEA-kök, men är lite mer sugen på Bosch/SIemens vitvaror, speciellt för ugn/micro och diskmaskin.

Antar att det mesta passar in så länge måtten inte diffar 4-5 cm.

Skrivet av: Kalle Kök 2011-11-11 11:13:13
Har läst hela tråden nu. Sammanfattning: Köp gärna IKEA stommor och luckor, och satsa pengarna som "blir över" på bättre vitvaror. Håller du med?

Skrivet av: MW 2012-01-31 21:54:14
Det är förvånansvärt många i denna tråd som säger sig vara säljare för än den ena och än den andra köksleverantören. Även många tyckare verkar ha hittat hit. En gemensam sak för de flesta verkar vara att ingen har någon som helst grammatisk förmåga och kan inte heller stava för fem öre. De verkar också ha problem med logiskt tänkande, empati och förmågan att lyssna först, förstå, sedan tala. Detta torde annars vara utmärkta egenskaper för säljare, speciellt i de lite finare kretsarna.

Nej, nu skall jag fila vidare på mitt lilla IKEA-kök. Hej på er!

Skrivet av: kvalitetskoll 2012-02-03 11:31:54
kan bara tala om att ni som tror att ikeas kök är billiga kan känna er grundlurade! finns ingenting gemensamt med ett ikeakök och ett svensktillverkat kök.sämre stommar, luckor, lådsystem är numera hettich och ej blum! betydligt sämre. dn testade kök den 10/12 2011. absolut sämst var ikea och kvik.ingvar har verkligen lyckats hjärntvätta er ikea fans. varför tror ni ikea kännar så snuskigt mycket pengar? jag kan lova en sak, det är inte för att dom är billiga