Ämne: Köpa kök..... ev fallgropar från en kökssäljare... Skrivet av: kökiz 2006-10-24 22:35:51
Hi kitchen lovers...
Följer detta forum med stor spänning.... tycker att det är kul att det är ett sådant stort intresse kring kök.
Är en av de på det här forumet nämda företagen som säljer kök och vitvaror och håller av denna anledning en låg profil...mycket låg sådan som ni säkert förstår.
Känner att det skulle vara kul att ge lite goda råd då denna typen av köp ingår i min vardag...
Det är en så stor investering och att det är sååå viktigt att allt genomtänkt och att köksbygget går snabbt. Man klarar inte så många dagar utan vatten t ex.
Har sålt ca: 250 kök och har själv monterat ett antal kök så jag har viss erfarenhet men känner att jag lär mig saker varje dag och är mycket ödmjukt inställd till synpynkter till mina råd....
Vill att mina medmänniskor skall få sina drömkök installerade utan en massa bekymmer...
Tänk på följande bl a:
låt säljaren mäta köket ansvaret övergår med automatik till säljaren en stor poäng rent köprättsligt...
kolla köpvilkoren.. vad händer om köket eller detaljer blir för sent levererade??? Är företaget seriöst?
Be om referenser på tidigare kökskunder från det säljande företaget.
Köksmonteraren, har de behörighet och försäkringar för t ex installationer av vatten och el???
Är snickaren den som bäst kan sätta kakel? Kan de göra snygga mjukfogar t ex brukar tyvärr synas lite för sent...
kolla om fraktkostnaden för köket ingår eller inte kan vara tusenlappar. Blir köket inburet? snickerivaror är tunga, särskilt bänkskivor i sten/trä. Skaderisken är mycket stor på stenskivor om man bär fel kolla att snickaren accepterar att montera stenskivor och ansvaret i fall något går sönder.. OBS stora kostnader...
Tänk på att det kanske inte är solsken den dagen leveransen sker. kolla vad som gäller????
Använd aldrig leveransdagen för köket som montagedag ta dagen efter i stället!!!
Om ni köper paketskåp som vissa har så syns skruvpunkterna under skåpen. dessutom blir alla skåp vita inuti/utanpå tänk på att skyla detta med täck/stödsidor och listverk/baldakiner inte kul om man köper t ex ett ekkök och att öppna skåp och vitrinskåp blir vita inuti...
Köp aldrig en blandare utan diskmaskinsavstängare... Alla försäkringsbolag kräver detta ni löper risken att rörmokaren vägrar att montera blandaren. Köp inte skräpblandare utan keramisk tätning. Ni får för högt tryck i blandaren och det ser blött ut i köket när ni använt blandaren.
se till att få se bänkskiveritning och kontrollera att t ex kort kanter är kantade i bänksivans material särskilt vid köp av stenskiva då hål för ev häll, ho/hoar och blandare är med.
stenskiva mallning och mätning efter bänkskåpen är satta ni ökar risken för galenskaper högst radikalt annars...
se till att få en översikt och ritning på baldakiner, stöd/täcksidor
Kolla att det är tillräckligt med stödben (hur fästes köket i vägg???)
Ett köksbygge kan bli stående i dagar om det saknas stödben som kostar 15 kr/st fånig detalj
belysning Vem förbereder detta? Snickaren eller elektrikern?
Använder ni egna hantverkare kolla upp vem som gör vad när det gäller vatten, el, kakling och ventilation begär offert på bygget, skriftligen.....
se till så att köksmontören och säljaren får träffas de bör prata ihop sig otroooligt viktigt.
Kolla takhöjd och tänk på om ni ändrar golv så ändras takhöjden. Tänk på hur ventilation går, rör etc
har ni tillräckligt med el?? Skall ni ha inbyggnadsugn och separat häll kräver 3 fas eller 400 volt om ni så vill. Vill ni ha ha gas köp induktion i stället.
kräv en komplett installationsritning och ritning med alla mått kedjor av säljaren.
Kolla om säljaren kan köksmontage allt ser läckert ut på ritning..
Har ni miljökrav? Kolla upp hur köken tillverkas, folierade luckor är inte särskilt miljövänliga. Finns tillverkare som är svanmärkta....
Thats all for now....
Ber högst ödmjukt om att få önska att ni alla får era drömkök på plats snabbt och snyggt och hoppas att jag i någon mån bidragit till att ni förenklat era köksköp.
varma kökshälsningar från Kökiz