Ämne: kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: niina 2009-07-21 12:31:20
Är det gjort någon kvalitetsjämförelse mellan olika köksleverantörer tex på pris och kvalitet? Det diskuteras en hel del kvalite i detta forum men det framkommer sällan vilket kök man hänvisar till som ska vara det "bättre" och mest prisvärda.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: Pentti 2009-07-24 21:57:13
Det är näst intill en omöjlig uppgift. Ett kök innehåller så många delar. Det är inte så att dem dyrare köken har en stomme, eller en lucka som är bättre än den billigare. En folie lucka exempelvis, tar ca 10 minuter att färdigställa. Medan en mdf målade tar betydligt längre tid. För att inte tala om en högblank medf, det tar ännu längre. Och är dyrare att tillverka. Vissa leverantörer väljer att sälja "flatpack" platta paket, där man sedan monterar ihop stommarna själva. Det är också billigare. Har byggt kök under många år, och kan inte ge dig ett enklare svar. Dem "dyrare" köken är normalt sett av bättre kvalitet. Man får vad man betalar kort sagt. Sen är det alltid så att har man köpt ett billigare kök, vill man ju försvara sitt köp, genom att säga att det är samma stommar här som där etc.etc. Hade själv ett ikea kök tidigare. Köpte billigt, fick ett billigt kök inte kanske det som jag önskade mest av all, MEN hade inte pengarna till annat då. Äger nu ett dyrare kök, och är Jätte Nöjd!
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: birger 2009-08-05 21:25:59
så är det nog. Nästan alltid.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: Inredaren 2009-08-08 00:29:32
Hej, Jobbar med kök och märker att det ofta sägs att stommarna är ju samma på billiga och dyra kök" i folkmun". Så kan det väl vara i vissa fall, men om man jämför 2 stommar med 16 mm stomme så kan en väga dubbelt så mycket som en annan. Även luckorna. Billigare är ofta mer "luft". Sedan finns det lackade och massiva stommar- dyrare snyggare men kanske inte lika praktiskt fuktiga glas och repor på trä eller lackad hylla. Men lyxigare känsla. Vad jag tycker är viktigast är: vad menar man med en stomme? Stommen är ju inte det första som går sönder, nöts i ett kök. Jämför istället kvalite på lådorna svårt- jag vet för billiga ser nästan likadana som dyra. Visst- billiga märken kan ha Blumlådor blum=tillverkare av lådor med tex. mjukstängning. och även dyra märken har innerlådor från Blum. Blum har självklart olika kvaliteer och djup på sina lådor och lådorna kan tåla olika vikt. Köksmärken med större sortiment fler bredder och höjder, fler varianter av skåp kan vara lite dyrare- monterade stommar är dyrare men mer rätvinkliga och snabbare att montera på plats. Sedan märker jag att billiga märken sällan ritar med takanslutningar, täcksidor vid kyl/frys samt under/överskåp. Ej skåp ovan kyl/frys, ej infällda spotlights i stommen mm. mm. - då blir det ju färre delar= billigare. Så- inte är det lätt. Men, jag håller med ovanstående- man får ofta vad man betalar för. Sedan är det känslan och varumärke som spelar in också... och, sist men inte minst viktigt med bra service och kunnande där du köper köket!
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: Köksmontören 2009-08-08 02:39:31
En sak som stör mig och har gjort länge är t.ex Ikea som säljer så många kök idag och så har de ett av marknadens absolut sämsta ritprogram.
Ritningen måttsätts i cm och skåp som benämns 60cm är bara 598mm i verkligheten vilket gör mycket i slutänden efter några skåp.
Detta tycker jag också är en fråga om kvalit fast på en annan nivå. Ett riktigt dåligt ritprogram tillsammans med personal som många ggr inte vet riktigt vad de sysslar med är dåligt av Ikea som säljer så många kök tycker jag.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: mirjam 2009-08-13 22:20:06
Håller med ovanstånde.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: sunda 2010-08-12 09:28:55
Var inne och pratade med en säljare för Electrolux Home, där dom har Sentens. En kvalitetsindikator är att fråga vad dom har för vikt och under vilken tid. Sentens klarar 50kg i 10 år, på sina fullt utdragbara lådor.
Någon som vet vad t ex IKEA klarar?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: inredaren 2010-08-16 13:55:48
Jag har jobbat med köksritning sedan 10 år tillbaka för både stora och små kökstillverkare. Jag föreslår Farstorp Kök. Kolla, www.fkokseller.se
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: sunda 2010-08-17 21:24:23
Angående kvalitetsindikator. Pratade med IKEA idag och deras 60-lådor tar 30kg, med 25 års garanti. Sentens Electrolux home tar 50kg, men bara 10 års garanti.
Så högre kvalitet hos Electrolux, men samtidigt kortare garanti.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på kvalietetsjämförelse på kök Skrivet av: L 2010-09-17 13:35:36
Färgen lossnar på flera ställen på mitt 2.5år gamla marbodalkök=sentens. Detta på ställen som inte borde ha nämnvärt slitage. Vi har barn men detta är på ovanskåpen som de ej kommer åt