Ämne: Kvalitetsskillnad på bänkskivor?
Skrivet av: petri 2006-06-12 16:27:45
|
Hej
Är det någon skillnad i kvalitet på en massiv skiva i t.ex. valnöt om den är köpt från en kökstillverkare eller från byggvaruhus t.ex. Bauhaus.
Skiljer sig kvaliteten på bänkskivor åt mellan olika kökstillverkare?
Såg att Silvan bygg hade granitskivor som var 30x60x3000mm för c:a 2500: och det ä väl ganska ordentligt mkt billigare än hos t.ex. Marbodal eller Kvik. Sedan tillkommer naturligvis kostnaden för sågning och liming om man behöver göra det. Jag tror att den graniten var kinesisk. Jag har hört att kinesisk granit håller lägre kvalitet som gatsten men spelar det ngn rol vad gäller bänkskivor?
tack för svar
petri
|
Ämne: Svar på Kvalitetsskillnad på bänkskivor?
Skrivet av: designtrollet 2006-06-12 19:00:02
|
hejsan är ingen expert på bänkskivor men lita har man ju snappat upp. en äkta granitskiva från tex corian ska ju vara en klass för sig. Just när de gäller bänkskivor och diskbänkar kan det vara ide att lägga ut lite mera kosing. I alla fall om man tänkt sig bo kvar och är intresserad av att laga mat etc.... En lite tjockare skiva skulle också kunna vara att rekommendera. Men visst funkar en billig skiva också.
|
Skrivet av: Johanna 2006-06-12 23:01:58
|
Ja, det är stora skillnader på billigt/dyrt!
När det gäller träskivor tex billig valnöt är det ofta ojämnheter i färgen,ej rakt och slätt. En måttbeställd skiva (dyr) görs ju för dig personligen och massproduceras inte. Och som tidigare svarare skrev, så satsa på rejäla skivor och hoar, det lönar sig i längden!
Stenskivor... bästa valet! (enligt mig som har loimaan kivi hemma hos mig). 25 års garanti,(en laminat max 2 års garanti) klarar nästan allt! Är nästan bakteriefritt, hygieniskt och sjukt snyggt! Det är en skillnad på tex finsk klass 1 sten och kinesisk klass 3 sten. Kina stenarna är med porösa och blir lätt flammiga och fläckiga... De europeiska granitskivorna är hårdare. Om du köper en granit skiva i klass 1, kostar ca 20.000kr med bearbetning, kommer det kosta dig 45 öre om dagen om du använder ditt kök en gång om dagen! Äter du lunch och middag där blir ju kostnaden mindre! Och då kommer den där kvalites frågan igen! En skiva för 10,000 utan 25 års garanti kan du snart få byta ut igen... och det blir stora pengar i slutändan! Men kika gärna på www.loimaankivi.se för lite insperation. Skivorna kostar från 2116: /löpmeter! Lycka till!
|
Skrivet av: daniel 2009-11-15 10:48:31
|
visst är det otrolig skillnad på skivorna. ex rustas ekskivor fuinkar ju fint i förrådet, men inte att bygga badrumsmöbel eller köksskiva...
är du osäker på ditt val - välj en billig för att sedan byta upp dig, alt. satsa på en riktig skiva från början! Kan verkligen rekomendera norsk granit - otroligt läcker sten - topp kvalitet!
|
|