[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Marbodal eller Kvik??' innehåller 53 inlägg.  
  Köksforum >>  Marbodal eller Kvik?? >>    
 Ämne: Marbodal eller Kvik??
 Skrivet av: xandra 2005-08-24 10:29:06
Vi ska byta kök nu och det står mellan Marbodal och Kvik. Men det skiljer ca 50 000: på likvärdiga kök. Och det är ganska mycket pengar som man kan lägga på annat. Men hur är kvalitén? Kvik säger att de tillverkar sitt kök i samma fabrik som Marbodal o Ballingslöv. Bänkskivan är 35 000: billigare på Kvik än på Marbodal. Och de köper bänkskivor från samma leverantör. Har frågat om det beror på annan kvalitet på träet, men Kvik säger att de har första kvalité på träet precis som Marbodal. Vad hade Ni valt? Någon som har satt in ett Kvikkök? Nöjd, missnöjd??

Ämne: Svar på Marbodal eller Kvik??
 Skrivet av: Eva 2005-09-15 09:39:23
Både kvik och Marbodal är klassade som budgetkök. Fråga hur tjocka stommar de har, vissa har endast 16 mm tjocka stommar och då kan man tex. inte lägga dit stenskivor. Hur hög är sockeln? På det ena köket kanske du betalar för luft och på det andra köket kanske du betalar för extra höga skåp? Marbodal luckan kanske är massiv medans Kvik luckan är fanerad. Prisskillander i köken har alltid en orsak av något slag sen om det ligger i materialet, ytbehandling eller hantering är svårt att säga. Det är upp till försäljaren att förklara vad som ingår i deras kök. Får du inga bra svar och du tycker mer om kvalitet på Marbodal kan du köpa stommar och luckor på Marbodal och den billiga bänkskivan på Kvik. MVH Eva

Skrivet av: undrar 2005-09-17 07:53:11
Om Marbodal och Kvik klassas som budgetkök Hur klassas IKEA?

Skrivet av: Eva 2005-09-17 13:10:23
Svar till Undrar. Jag skulle vilja påstå att IKEA också hammnar under budget. Sen exakt hur de hamnar jämnfört med varandra är svårt. Men Ikea och Kvik har en liknande affärsidé, platta paket, gör mycket av jobbet själv så får du ett lägre pris, vad gäller Marbodal så tror jag att deras stommar är ihopsatta vid lev. Jag tycker att man som kund ska gå till flera olika lev. i olika prisklasser och sätt in er i alla detaljer. Vad får jag vart, och vem tar ansvar vid fel. Det är jättesvårt med kök och mycket kan hända under byggnationens gång. Hur mycket ansvar tar köksfirman vid monteringen, eller är det tack och adjö när du betalt. Nöj er inte med en klumpsumma, begär en ordentlig offert där det tydligt framgår vad som ingår och vilket ansvar köksfirman har. Då blir det mycket lättare att jämnföra mellan de olika köksfirmorna. MVH Eva

Skrivet av: Sebastian Kvik Infra City 2006-02-08 22:32:50
Hej Vill bara reda ut vissa saker Kvik köptes av Ballinglöv april 2005 det sker ingen samtillverkning i gemensam fabrik Vad det gäller Marbodal så förekommer inget sammarbete. Mvh Sebastian Kvik Infra City sebastianbo@infracity.kvik.se

Skrivet av: Anders 2007-03-07 21:04:04
Akta er för Kvik, Epoq och andra lågbudget kök typ IKEA. Har stor erfarenhet som snickare och vägrar att montera sådana kök. Färg släpper och det är riktigt dåliga saker dom har alla tre. Blir dyrt i slutändan, välj kända märken. Anders

Skrivet av: Driver köksbutik. 2007-03-10 12:47:42
Hej, Jag driver en köksbutik, här är mina råd till er. En enkel och bra tumregel, eller kalla det ett faktum som man inte kan bortse från: "Du får alltid vad du betalar för". Kvik, IKEA är inte billiga för att det är bra kvalite, men heller inte dåligt för det pris man betalar. Det finns många köksföretag som ger en image av att de har en betydligt högre kvalité och sätter sina priser därefter. Två kök som inte håller den kvalité som deras priser antyder(enligt mig) är Ballingslöv och Puustelli. Höga priser och endast ok kvalité. Tjockleken på stommar har ingenting med kvalité att göra. Det finns 18/19mm stommar med betydligt sämre kvalité än de som är gjorda av 16mm. Kvalitén sitter i spånskivan som de är gjorda av. Ju tätare spånskiva, destå bättre kvalite. Störst kvalité skillnader hittar du i luckorna. Lackade/målade luckor ska vara släta om du drar fingrarna över dem. Träluckor ska vara ordentligt torkade innan tillverkning. Kolla i säljarens utställning om träluckrna har slagit sig. Träluckor från: IKEA=mindre bra Ballingslöv=ok men ite värda det priset. EPOQ=Det sämsta jag har sett.

Skrivet av: figge 2007-04-05 14:22:24
Håller inte riktigt med kvik-killen. Har varit runt och tittat igenom ca 20 olika leverantörer i sthlm. Var ute efter kvalitets kök MED kvalitets service. Insåg då snabbt att det fanns bara en leverantör som kunde erbjuda EN helhet. Planering, montering, besiktning. Med deras egna killar. Köket monterades för ca 1 månad sedan. Blev kanon snyggt! Jag kan rekommendera. Blev inte dyrare än ngt annat kvalitets kök.

Skrivet av: figge 2007-04-05 14:23:47
Köket köpte jag från Puustelli i Bromma. Tack för den fina servicen!

Skrivet av: Lite tips från en i branschen 2007-05-24 11:36:33
Att som kund välja köksleverantör är inte lätt då man har olika erbjudande i utgångspriset. T.ex Marbodal levererar alltid monterade skåp vilket inte Kvik och Ikea gör - utan vill man ha den tjänsten tillkommer detta i priset. När det gäller priser på delar i köket typ bänkskiva är det mycket vanskligt att jämföra då man har olika prissättnings filosofier - det är helheten som är intressant ! Glöm inte heller miljöaspekten i det ni köper och där är Marbodal outstanding med Svanen märkta kök.

Skrivet av: ville 2007-09-09 16:25:33
jag tycker puustelli håller allra högsta klass. har tittat rund flera andra kök.

Skrivet av: Henrik 2007-09-13 20:04:32
Hej Eva. Vad jag förstår har du inte mycket kunskap vad det gäller kök oh då borde det vara bättre att inte ge några råd Skulle Marbodal vara ett budgetkök i jämförelse med Kvikk ?? Då tror jag det är dags att du tar reda på fakta.. Visst går det att lägga stenskivor om man har 16 mm stomme inga problem, har själv varit med och monterat åtskilliga kök från Marbodal med stenskivor.

Ämne: Svar på Marbodal eller Kvik
 Skrivet av: Kjellman 2008-11-05 08:53:24
Jag har satt in 5 kök i min dag och Kvik är helt ok. Du får betala för Marbodal och Ballingslöv, men du får inte mer för pengarna. Och Ikea håller klassen till sitt pris. Känner tom tandläkare som sätter in deras inredning i sina praktiker och sparar massor av pengar.

Skrivet av: asko 2008-12-23 13:13:50
inget avdera om du inte vill ha strul.

Skrivet av: Insatt 2009-01-05 00:27:20
Hej,Många svarar så svart eller vitt eftersom de själva har bradåliga erfarenheter...även jag: jag köpte ett Marbodalkök och i stort sett alla luckorna var skadade i lacken- i hörnorna luckorna var endast paketerde i plast- klart de blir skadade i vid leverans. Problemet var mest att ingen ville hjälpa mig när jag skulle reklammera det. En kille kom ut från Marbodal och verkade tycka att lite skada får man räkna med samt att vi orsakat det själv. Knappast- jag hade inte ens börjat använda mitt kök och min jätteförsiktige pappa som är snickare hade satt upp det. Fick efter mycket tjat några nya luckor- som också var skadade en var spräckt, 2 hade repor och 2 skadade hörn igen.. fick inte dessa ersatta igen. Jag anmälde dem igen men fick inte hjälp och orkade vid det tillfället inte tjata på Marbodal mer. Men, det jag vill komma till är vilken handlare ni går till och vilket ansvar de tar mer än vilken leverantör av kök skulle jag vilja säga. Är kökssäljarenbutiken erfaren, mäts köket av kökssäljaren, följs fel upp och ersätts snabbt, har butiken gott rykte osv. Ett nytt kök är en stor affär. Jag skulle lätt betala 50 000:- mer om jag visste att kvalitn var bra, säljaren duktig, leveransrutinerna säkra och att säljaren tar ansvar tills köket är på plats. Kolla alla detaljer och jämför. Är det lika många lådor det är oftast lådorna som kostar, hur är kvaliten på skenornamjukstängningen- det kan se lika ut på olika leverantörer fast kvaliten skiljer dem åt vilken garanti, hur många kilo håller lådorna, hur djupa är lådorna. Är det frisidor, täcksidor medräknade från bägge leverantörer så inte vita stommar syns. Bänkskivor från samma leverantör- kvalitn måste inte vara lika för det Stenskivor- ingår mallning, montering och inbärning Kvalit på stenen Ja- det är inte lätt Skulle själv varken välja Kvik eller Marbodal. Men skulle jag tvingas välja skulle jag ändå ta Marbodal- de kanske packar sina luckor bättre nu :- och, 16mm stommar kan man väl sätta sten på. Man kan göra 20 mm stommar som är sämre är 16- det har med densiteten i spånskivan att göra. Lycka till

Skrivet av: Vilhelm 2009-01-12 21:41:06
Vi köpte kök hos Kvik i KarlskronaSnabb leverans och allt gick klockrent.Tack för bra serviceMv vILHELM

Skrivet av: Maria 2009-02-16 11:35:03
Har köpt vårt kök på Kvik i Kristianstad. Vi är mycket nöjda med vårt kök, även ett även för ett bra sammarbetetillmötesgående med deras säljare.

Skrivet av: Dolly 2009-03-13 14:27:26
Det är trist att läsa på sådana här forum...Här på nätet ska alla vara proffs...Det finns människor som har både bra och dåliga erfarenheter från diverse olika köksföretag, men i detta land dras alla över en kam. I en butik i stockholm blev jag så illa bemött och allt var fel...bla bla bla.. Många av dessa företag drivs i privat regi och det finns många olika typer av människor. Så bara för att det finns en dålig butik i ena delen av landet betyder det inte att alla butiker är det. Det handlar mer om folket som säljer än själva produkten.Bara en liten tanke...

Skrivet av: anne 2009-03-15 17:53:42
Sanningen är lätt och säga men svår att höra.

Skrivet av: köksbytartankar 2009-05-09 11:55:59
Är det någon som har erfarenhet av HTH?

Skrivet av: KB 2009-05-09 12:53:27
Du måste vara lurad. Ballingslöv äger Kvik men Marbodal ingår i en annan koncern Nobia.
Kvik är lågbudget kök som inte håller lika länge som ett känt märke som Marbodal funnits i massor av år. Välj kvalitet som håller länge eller byt kök ofta, som blir ett dyrare alternativ. Ofta ser inte den vanliga konsumenten vad som är skillnad på dom olika köken. Kolla hur stabila lådor är, hur mycket du kan lasta i lådan och vilken garanti det är på det. Du ska med en bra låda kunna packa 30kg och det ska vara 10-års garanti. Det är god kvalitet. Lycka till.

Skrivet av: Anders 2009-07-27 10:27:48
väldigt intressanta inlägg, speciellt det sista. som någon tidigare skrev så är det fullt med folk som skriver här som inte har den blekaste aning om något överhuvudtaget. att kvik skulle vara ett "lågbudgetmärke" var nog det dummaste jag har hört. en av anledningarna att kvik håller låga priser är för att de t.ex. inte har sjuka rabatt-system som många andra köksleverantörer. hörde av en att han hade varit på ballingslöv och fått ett pris. när han sa till säljaren att han tyckte det va lite dyrt så gick säljaren ner med 40 rabatt direkt låter det klokt eller? det innebär ju att han höll på att bli blåst på rätt många tusenlappar ifall han inte hade reagerat på priset. som någon ej så smart skrev att stommar som är 16 mm inte håller för stenskivor lol visar ju hur mycket han vet. precis som någon annan skrev så kan tjockare stommar vara sämre än de som har 16 mm. jag skulle välja kvik framför något annat märke av tusen anledningar. det är bra service, man blir inte lurad på pengarna eftersom det är "lika kostnad för alla", i stort sett. du väljer precis vad du vill ha i köket och inte ha.

en sak till. de som har skrivit här ovanför att kvik är skit de skriver det av en enda anledning:

de har själva köpt marbodal eller ballingslöv och ångrar sig eftersom de vet att de fick betala åtskilliga tusenlappar för mycket för ett kök som du kan få nästan likadant på kvik.

p.s. jag är erfaren snickare som föredrar att montera kvikkök framför andra.

Skrivet av: arne 2009-07-27 13:21:58
du kanske är rent av anställd av kvik..
You get what you pay for!

Skrivet av: inger 2009-08-05 21:28:59
Marbodal har en bättre produkt.

Skrivet av: Jim 2009-08-13 13:12:39
Vi köpte ett kök från Marbodal -03
och fick ett mycket bra pris på detta!
Ett par luckor var dåligt lackerade men fick utan problem nya hemskickade.
Tror att återförsäljaren är viktigare
än tillverkaren.
Man kan efter några år konstatera att småbarn sliter på inredningen. Det skulle nog inte ha hjälp att köpa ett dyrt kök.
Min granne satte in ett Kvik kök förra året. Han har lagt till extra på låd och skåpsdämpning så det ger en helt annan känsla än vårat lite slamriga kök.
Ett litet råd: Köp kök efter var du är i livet.
När barnen är stora skall jag ochså lägga extra krut på mitt kök.

Skrivet av: mirjam 2009-08-13 22:16:46
Håller med om detta

Skrivet av: insatt 2009-08-16 00:00:25
Alltså- kvick ingår i samma koncern som Ballingslöv- innebär faktiskt inget annat.. att kvalitne skulle vara samma osv. Tillverkas inte på samma ställe. jag säljer kök och Ballingslöv och om jag skulle lämna 40 skulle jag gå minus.. sådana marginaler är det inte.. låter sjukt att någon lämnat så hög rabatt... klart man blir misstänksam då.. men det skall inte Ballingslöv klandras för- snarare den säljaren.

Vi mäter hos våra kunder alltid innan vi beställer köken. Har sett många kök och pratat med många kunder... och visst får man vad man betalar för. Många skriver här: den och den satte förra året in ett tex IKEAgrave kök och det är så fint. Självklart är det fint och självklart är de nöjda: vill man bara lägga 40 000:- på ett kök och får ett nytt kök för den summan så klart att man är nöjd om inte kökssäljaren , leveranser och annat går fel såklart- men är det lika fint om 5-10 år? Det kan jag med erfarenhet svara på -NEJ! Men, det kan man ju inte förvänta sig heller.

Skrivet av: Vera 2009-08-18 21:04:06
Hej, vi fundera på att köpa kök från Home Elextrolux, någon som har erfarenhet av dom?

Skrivet av: Henke 2009-08-19 21:59:21
Intressant att en fråga kan leva här under snart fem år. Jag håller med om att man ska välja kök efter var man är nånstanns i livet. Sedan vad som är budget kök eller inte är efter var och ens plånbok. Själv har jag småbarn och tänker byta luckor, bänkskivor och kakla mm. Glad om det håller sig hyffsat i 10 år. Någon somkan rekomendera nån lucktillverkare?

Skrivet av: Köksmontören 2009-08-20 15:06:28
Beroende på var du är bosatt...

I Staffanstorp har vi ett företag som är väldigt bra att ha och göra med när det gäller kvalittsluckor...

www.koksfabriken.se

Mvh

www.koksmontoren.com

Skrivet av: Håke 2009-08-22 18:17:37
välj Kvik dom är bra och billigare

www.gregbygg.com

Skrivet av: Köksmontören 2009-08-23 15:12:54
Den som frågade efter detta har nog skaffat sitt nya kök vid detta laget då tråden är så gammal...

Den senaste frågan handlade ju inte alls om detta, så vad tillfördes här då...

Mvh

www.koksmontoren.com

Skrivet av: Charlie 2009-10-05 22:06:04
Undrar vad sjutton "Marbodal eller Kvik" köpte till slut? =

Skrivet av: Mi 2010-08-21 22:10:58
Ja den här tråden lever länge. Men vart tog Swenovas kök vägen, de var/är väl Ballingslövs lågprisvariant i klass med Ikea och så danska Nettoline... Nån som vet mer om dessa två? Sen undrar jag hur det kan skilja så mycket i pris på en identisk bänkskiva

Skrivet av: Varning för budgetkök 2010-08-27 10:55:52
Ja Marbodal är ett budgetkök. Lacken spricker och detta efter bara 4år. Någon hjälp får man inte heller av Marbodal som helt enkelt vägrar att ens ta en sig titt och lära sig av problemet. Köp inte budget, det blir dyrt!

Skrivet av: L 2010-09-28 09:23:54
samma problem med marbodal som för övrigt är samma som sentens.
Färgen lossnar på ställen som inte är speciellt utsatta redan efter 2.5år.

Skrivet av: BORG55 2011-02-03 14:57:28
Hej! Jag vet inte vilket kök som är bäst. Satte själv in ett IKEA-kök för några år sedan och är nöjd med det. Satsade i stället på dyrare diskbänk och 4 mm bänkskiva i Bohusgranit från Skånemarmor.
Men detta var alltså inte svar på din fråga..
Dock kan jag berätta att Kvikk inte är särskilt roliga att ha att göra med om något går fel.. Köpte ett handfat i granit av dem. Det måste ha varit ett riktigt måndagsexemplar. Trots skötsel enligt alla konstens regler är handfatet fullt av både sprickor och hål. När jag vände mig till butiken i Löddeköpinge blev jag väldigt otrevligt bemött. Ärendet ligger nu hos ARN.
Vad jag vill säga är att man ska tänka på servicen också... Det kan naturligtvis skilja mellan olika Kvikk-butiker, de har ju olika ägare Franchisekoncept, vilket också är ett problem, många är säkert hur bra som helst - men själv köper jag aldrig mer något från Kvikk.
Man ska tänka framåt också. Vad händer om det uppstår problem.
T o m Ikea är faktiskt bättre att ha att göra med om det uppstår problem.

Skrivet av: Per-Ola 2011-04-18 19:07:27
köp det kök du faller för, men ifall du betalar mycket så skall du få mycket. ta referenser och jämför service så skall nog alla kunna bli nöjda. själv monterar jag kök och förstår inte varför man ratar ikea om man inte representerar konkurrenter förstås : väljer själv ikea men tar bara skåp och stomme, resten ifrån andra tillverkare och lägger till egen snickarkunskap för att förhärliga känslan. kan sedan med gott samvete byta kök redan om 5-10 år :d , avskrivet och klart

Skrivet av: Secret 2011-07-04 21:22:22
Herregud! Vad mycket okunnighet det finns,, ändå tror sig folk kunna allt. Spännande. Har jobbat på tre av de nämda företagen och alla håller mycket god kvalite... IKEA är inte ett av dessa tre.

Skrivet av: peter72 2011-07-06 22:08:51
det största felet folk gör när dom jämför kök är att dom jämför äpplen och päron.mycket av prisskillnaden sitter i luckan. man kan inte jämföra en kviklucka i melamin med en massiv från marbodal. har jobbat med kök i 20 år och här kommer en sanning och ingen myt:

du får det du betalar för tro inget annat!
begrunda även följande och dra era egna slutsatser. det finns en hel del snickare som vägrar montera kvik eller ikeakök, men ingen vägrar marbodal.

Skrivet av: cori 2011-07-25 15:44:58
Är det någon som har erfarenhet av Vedums kök?

Skrivet av: Tomas- 2011-07-30 20:38:48
Kvik = Totalt misslyckande att matcha ikeas massproduktion och priser. Ikea besitter ca 70 av Sveriges köksmarknad och kan därför leverera därefter. Med låga tillverkningskostnader etc, som Kvik ej kan jämföra sig med. Marbodal- Sentens / Ballingslöv bör du investera i om du inte tänkt byta kök inom 5år, samt om du vill få lite mer gedigen känsla.

Skrivet av: Igor 2011-08-17 13:13:30
Vad bygger du ditt antagande om att ikea har 70 av sveriges köksförsäljning på? Kan då säga att det inte är något som vi skriver in i våra byggbeskrivningar.
Bara för att några svennsons köper kök på ikea så gör det lite på marknaden i jämförelse med vad fastighetsbolag och byggbolag handlar in. Dessa köper då i "90" av fallen inte köken från ikea.
Och i slutändan är det dom som driver prisbilden.

Skrivet av: ruben 2011-09-27 00:19:25
Varför bara Marbodal eller Kvik? Det finns flera riktigt bra kök som inte är så omtalade i Sverige. Ta t ex Schmidt kök. Ett av dom största märkena i Europa. Eller varför inte Mobalpa? Bägge dessa märken säljs i Sverige nu och har en kvalite som slår dom flesta. Dom märkena är riktigt stora leverantörer, mycket större än ikea.

Skrivet av: Salle 2011-10-24 14:53:41
Definitivt Kvik om man inte "vill" ha ett Ikea-kök pga svensson stämpeln.

De "riktiga" kökstillverkarna tar ut överpriser för samma produkt,
Mdf är ju Mdf varifrån den än kommer, köper du Ek eller annat så är det en annan sak.
Möjligen om det rör sig om en väldigt specifik design tex, lyxiga motordrivna låd skåpöppningar,

Räkna på materialet själv så förstår du att du betalar väldigt mycket för varumärket.

Produktutvecklingen är ju lika långt framme på Ikea så skillnaden ligger inte där....

Ikea har som sagt väldiga volymer kan kapa schablonkostnader.

För mig går dem "riktiga" svenska tillverkarna helt bort,, hellre Ikea, med riktiga fina vitvaror.

Gaggenau Ikea= Bra

Skrivet av: mirre 2011-10-24 20:53:24
Det är som skoda med mercedes dörrar? Givetvis är det inte bara kvalitet du köper. Det är en känsla du vill ha. Vill du ha en viss möbel av en känd konstnär, så köper du väl inte en kopia av den?

Skrivet av: Mannen 2011-10-26 23:12:51
köpte mitt kvik kök pga att dom hade väldigt fina luckor men stommen var dålig, tunn och vinglig.
snickarna fick styva upp köket själva.
köket var också svårmonterat. det tog hantverkarna ca 2 dagar extra dvs 16 timmar ggr 2 personer.
det kostar en del.
alla skruvar kommer i ett paket och dom hade väldigt svårt att para ihop dessa med köket.
ville ha lite kompensation för detta.
påtalade detta med kvik men dom brydde sig inte alls.
kundvård verkar inte vara deras starka sida...
kommer absolut inte att köpa ett kvik kök igen

Skrivet av: BB 2011-10-30 21:55:02
KVIK - en mardröm! Fortfarande efter 6 veckor och ett otal felleveranser, dåliga och krångliga installationbeskrivningar, deras egna snickare som måste lösa problem som en vanlig snickare inte kan göra. Undermåliga ritningar och rad oaangelägenheter och ökade kostnader för att KVIK inte kan leverera rätt saker gång på gång. Saken har gått till ARN och rättslig tvist gick inte att undvika. Varning! - Tänk er noga för innan ni bestämmer er för KVIK.

Skrivet av: UW 2011-12-21 21:55:23
Intressant diskussion om än lite spretig.

Lite fakta. Ikea har 55 av köksmarknaden i Sverige enligt de siffror som rapporteras till branschorganisationen.

Vad som är budget eller premium måste vara upp till konsumenten att avgöra.

Jag rekommenderar www.radron.se för mer objektiv belysning när det gäller kök.

//UW

Skrivet av: Björn 2011-12-29 20:49:53
Vi byggde ett Ikea-kök för fem och ett halvt år sen. Sen har vi och två små barn slitit på det. Ekluckorna ser ut som den dag vi monterade dem, har inte åldrats ett dugg. Likaså lådorna funkar perfekt och har inte nötts ett dugg. Stabila stadiga stommar. Har inget att klaga på, känns som ett gediget kök. Det man kanske ska akta sig för på Ikea är de enklaste möblerna med vit folie, där verkar det kunna släppa i kanterna efter några år. Nu ska vi snart flytta och renovera så småningom och det kan mycket väl bli Ikea igen, vi är inte avskräckta av kvaliteten.

Skrivet av: Josefine 2012-01-03 09:53:10
Lång tråd som nog inte har ett givet slut.... God fortsättning alla ni i köksbytartankar.
Jag säljer kök som tillverkas i Smedstorp, kolla gärna www.smedstorp.com.
Vi är noga med att beskriva vad det är som skiljer våra kök från andra. Stommar, luckor, materialurval och servicen framför allt.
Be att få granska stommen som används, känn på vikten och be att få dra in en skruv. Jämför med andra och du ser snabbt vilken skruv som kommer att sitta som berget i 20 år.
Titta också på baksidan av luckan. Är den i ett stycke? Eller delad och nitad? Tjocklek? Sprutmålad för hand eller i robot? Miljövänlig färg?
Långa transporter över hela Europa eller närproducerat?
En annan viktig sak är service - både med ritningar, smart planering, montering och efter köp om något blivit fel.
Så tycker jag att man kan sammanfatta kvalitet.
hälsar,
Josefine Bellan, Smedstorp Kök

Skrivet av: Anders 2012-01-14 16:48:31
Jag tror att man får leta upp mindre kända kökstillverkare för att få den riktigt goda servicen och kvalitn. Själv har vi haft Alsike-köket i tio år som vi är mycket nöjda med. Även svärmor har införskaffat sitt kök från den firman. En oerhört fin kvalitet och finish efter tio år. Det var dyrt då, men utslaget på tio år eller mer så blir det rimligt. Och när vi säljer lägenheten kommer det absolut vara en fin tillgång! Även om det var ganska dyrt då, var det betydligt billigare än andra kök som Kvänum.

Skrivet av: Smart konsument 2012-01-18 11:15:49
Innan du köper kök så borde du kolla upp företagen på www.rejta.se.
Det går även bra att söka "kök" så får du upp en lista med bästa firman längst upp och sämsta längst ner...