[ANNONS] 
http://www.marbodal.se
START KÖKSNYHETER TIPS & IDÉER KÖKSREPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'matt svart granit bänkskiva' innehåller 8 inlägg.  
  Köksforum >>  matt svart granit bänkskiva >>    
 Ämne: matt svart granit bänkskiva
 Skrivet av: undrande 2009-03-17 18:14:47
Är det någon som har erfarenhet av att ha matt svart granit i köket Jag vill ha en lätt skött och praktisk bänkskiva Är det jag tänkt rätt val

Ämne: Svar på matt svart granit bänkskiva
 Skrivet av: 66205 2009-05-29 21:17:44
Har matt svart själv, tycker att den bara blir finare med åren. Till en början var det litegrann som blyerts svart, om du förstår vad jag menar. Men sedan blir den ungefär som mitt i mellan blank och matt, när man jobbar med den i köket.

Skrivet av: 7233 2009-06-02 10:00:21
men blir det inte mkt fläckar? den suger väl till sig?

Skrivet av: Robin 2009-06-07 17:51:33
Det beror på vad du häller på den och vilken behandling den har fått. Svart granit är dock en väldigt tät sten.

Googlade lite och hittade denna sida:
http://www.cgksten.se

På den sidan förklaras det lite om det som dom kallar "impregnering" som dom har på sina mattslipade bänkskivor.

Skrivet av: Granitskiva 2009-12-17 12:05:48
Vi beställde från Diapol, matt svart skiva. Blev oerhört snyggt och billigt är det också. Du kan hitta de på www.diapol.se.

Skrivet av: nytt kök snart?! 2010-02-28 21:20:58
Kan du utveckla det där om hur ömtålig för fläckar den är? Har du fått fläckar? Av vad? Hur kan man behandla för att undvika fläckar? Är den mattslipad? Vad kostade den?

Skrivet av: Roger 2010-03-02 00:45:44
Mattslipad granit är inte mer ömtåglig än en blankpolerad. Jag tycker det är mycket snyggare och är det känns lite som om trende med bland granit är över. Behandla skivan med gulsåpa när du ändå torkar gör rent skivan. Själv gör jag såpa någon gång i månaden och skivan är som ny helt utan fläckar efter flera år.

Skrivet av: Projektorn 2010-12-10 22:04:29
En mattslipad yta måste vara impregnerad från leverantören med ett specielt medel som är livsmedelsgodkänt.

www.cgksten.se har bra information om detta. Det förhindrar fläckar från t.ex vin och kaffe. Ytan får samtidigt en fin lyster som sitter kvar permanent.