Ämne: Prisnivåer Skrivet av: Vilsen 2006-03-20 20:42:32
Har just börjat gå runt och kika på kök ... ingen vill säga priser förrän man satt sig ner under flera timmar och pratat ...
Jag vill kunna jämföra vad ett motsvarande kök kostar hos olika firmor för att sedan jämföra kvalite och lösningar så det matchar min plånbok. Kan någon ge mig någon form av grov rangskala på prisnivåerna. Om jag fattat rätt ligger IKEA i botten och Kvänum lite högre i pris .. men var hamnar Ballingslöv, Marbodal, Electrolux osv. Jag vill varken uppta min eller nån försäljares tid i onödan i detta skede.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Mats 2006-03-23 16:30:11
Hej!
Jag tror att vissa köksföretag, typ Marbodal, Kvik, Ballingslöv, Noblessa bla. har jämföreselpriser men alla dessa företag jobbar med rabatter och provisioner.
Det verkar nästan bara vara IKEA och Epoq som har fasta priser och prislistor.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Mirk 2006-03-27 15:59:39
Där finns kvik också i den prisklassen.
Har tittat på ca 6 olika kökstillverkare det som verkar prisvärdast är kvik design köket har haft samma köksuppställning hos alla, och fått pris från ca 30.000 upp till 125.000 utan vitvaror. Men man får vad man betalar för. Ikea var billigast men också sämst service och det tog en jädrans tid innan man fick hjälp. På de andra fick jag hjälp direkt.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Karin 2006-05-31 14:05:46
Vi har beställt ett Sentens kök i ek från Electrolux Home. Vägen dit har varit lång och pris såväl som service ledde oss till beslutet. Dessutom får vi väldigt bra rabatt på vitvarorna eftersom vi köpte dem i samma butik som köket.
Vi använde ritningsprogrammet på Epoq och lämnade vår skiss till flera olika leverantörer. IKEA var billigast men hade sämst produktsortiment. Det saknas bl a ovanskåp till dagens vitvaror så att man får fullhöjd. Deras ovanskåp är anpassade till gamla vitvarumått.
Epoq hörde aldrig av sig och var därmed ute ur bilden. Coops kök Sambo var lite dyrare än IKEAS men snyggare finish och bättre sortiment.
Därefter kom Electrolux Home som vi som sagt valde. Marbodal (som för övrigt tillverkar Electrolux Home köken) var väsentligt dyrare och dyrast var Myresjö.
Hoppas detta hjälper dig i ditt ställningstagande.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Lotta Landen 2006-06-03 19:14:06
Hejsan
Såg för någon vecka sedan reklam för Europakök här på Köksportalen, flitig besökare sedan en tid tillbaka: ), och kollade in dom. Verkar vara jättefina kök till bra priser. Samma sak som dom andra vad gäller priser, men efter ett kort snack med en av deras säljare så fick vi i alla fall en liten vink om i vilken prisklass dom ligger. Verkar vara billigare än Marbodal å Noblessa. Fast det var ju samma deal att man skulle boka tid och så, men det är ju iofs bra eftersom det var gratis utan krav på att köpa kök av dom. En fördel var att dom kan leverera ett komplett kök med hantverkar och allt. Bra för en annan som har tummen på fel ställe.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Köksintresserad! 2006-06-12 23:07:03
Jo det finns massor av olika dyra kök! Ett litet tips... Många av de dyrare kökstillverkarna tillverkar kök i andra namn/företag! Samma kök men annat namn! På K Rauta finns ett mycket välkänd köksleverantör! Där finns prislistor till kunderna och man behöver inte alls prata i en massa timmar! Dom är mest riktade till byggare/hantverkare och händiga gör det självare men mycket väl värt ett besök! Täby/Arninge har den största visningen! : ) Lycka till!
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: agge 2006-06-14 00:07:35
Man kan säga så här:Marbodal,Balingslö,Vedum,Kvänum,noblessa,Puussteli m.m. tar mycket bra betalt för namnet,kostnader i form av hyra kostnader, deras ritprogram (kostar halvmille) m.m. Om du ska ha ett kök som är av topp kvalitet bra service och bra priser vänd dig till Infra kök dom marknadsför FINSKA kvalitets kök från Poutapäyva Oy Elega
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: petri 2006-06-14 08:13:43
Var hittar man Infra kök?
Det länkas lite dåligt på detta forum. Om man skriver http:// framför www...... så ska det bli en länk av det. Alltså t.ex. http://www.koksportalen.se/forum så jag vill be alla som har hemsideadresser till företagen som rekomenderas att även lägga ut länken : )
Petri
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: petri 2006-06-14 08:14:51
aj då.....jag hade visst fel.....det blir ingen länk ändå : (
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Malin 2006-08-17 15:34:57
Ta ner garden när du ska köpa ett kök. Berätta öppet vilken budget du har lagt. Berätta även om dina drömmar men även krav. En duktig köksförsäljare kan svara på dina svar och även säga till om han eller hon inte kan hålla din budget.. Du får vad du betalar för. Att betala minst är inte alltid samma sak som att göra bästa köp.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Dennis 2008-09-10 12:19:15
Jag kan rekomendera Marbodal kök. Dom lyssnade på mina behov och mitt pristak. Nu känner jag mig säker med 10 års garanti och ett kvalitetskök som jag kan ha många år.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: palle 2008-10-13 16:15:06
Hej,vi kikade runt på en del ställen, och det såg bra ut hos många. Vi fastnade för Puustelli. Köket installerades för inbte så länge sedan. Det blev bra, vi blev nöjda.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: svempa 2009-10-28 22:07:05
Är det någon som har handlat på härjedalskök? priser och kvalitet.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: ANNE 2009-10-29 21:12:18
Deras huvud business är att sälja utbytesluckor till befintliga stommar. Billigt.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Elin 2011-05-19 18:10:28
Jag har gjort ett kök med Elega och är än så länge super nöjd med resultatet.
Halkade in på forumet efter jag fått allting färdigställt i köket. Jag visste ungefär vad det skulle kosta mig men blev positivt överraskad av priset jag fick.
Lycka till alla ni andra.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Fundersam 2011-05-21 09:04:43
Varför är det jobbigt att sitta ner och prata i timmar? Eller timmar känns väl som det sällan blir. Eller du vet kanske exakt in i minsta detalj vad du skall ha? Du har en färdig lista med alla tillbehör osv?
Kan det inte vara bra att sitta ner och prata med någon som kan kök?
Ikea får du väl sköta allt själv på. Marbodal och dom större kedjorna tar väl rätt bra betalt. Härjedalskök har bara luckor. Creoform har både luckor eller helkök. Sedan finns det ju mängder av "frifräsare" men då vet du ju inte riktigt vad du får kanske.
Att köpa kök är ju en rätt stor investering så varför inte låta det ta lite tid och få det bra innan du beställer?
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: AN 2011-05-28 00:48:07
Kök är som sagt ganska svårt att välja, olika prisklasser medmera. Mitt råd är att kontakta Absoluta kök. www.absolutakök.se Skall man sedan köpa granit till sitt kök så bör man kolla på www.granitexperten.se de är super proffsiga och har säkra leveranser. Dessa killarna kan verkligen sten De tar sig tid och lyssnar på ens behov. Mitt råd är prata med Jörgen.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Martin 2011-06-01 12:40:44
Absoluta kök har ingen fast prislista, höjer priset och säger "halva priset på kök". Så får man inte göra tycker jag.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: alfred 2012-03-30 01:17:00
Det är med tydliga priser är tyvärr inte vanligt.
Fick offert från Marbodal på ca 118.000kr. Motsvarande IKEA utan kompaktlaminatskivor kostar 38.000kr.
Har ganska bra koll på vad jag vill ha efter att ha sett över 3000 kök.
Det blir IKEA stommar med specialbeställda luckor och skivor.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Prisnivåer Skrivet av: Lena 2012-04-03 22:20:15