UTSTÄLLARE
HANTVERKARE
INSPIRATION
INFORMATION
VÅRA PORTALER
FÖLJ OSS
Varning för Puustelli
Ämne: Varning för Puustelli
Skrivet av: Anders 2012-09-23 19:04:14
Varning för Puustelli
i juli 2012 gick vi in till puustelli kök göteborg och bestämde oss för att köpa ett puustellikök. montering av köket kostade 32.000 kr med puustellis sommarerbjudande var att puustelli skulle bjuda på halva summan och vi skulle betala andra halvan 16.000kr med vårt rotavdrag. Efter monteringen av köket var klart, så dimper det ned två räkningar i brevlådan, en från montörens egna firma som hade installerat elen och en från en rörläggare från en annan firma.
vi blev förvånade då vi fått uppfattningen om att köket skulle monteras och att allt ingick. 32.000kr för att montera ett kök borde vara tillräckligt. När vi kontaktade puustellis säljare hänvisar han till kontraktet vi skev under juli att vvs och el inte ingår. det var något säljaren för puustelli inte upplysade oss om vid kontraktskrivandet. Alltså hade vi ingen möjlighet att veta att det fanns bilagor som informerade oss om att vvs och el inte ingick.
så då är ju frågan, när varken säljare eller montör informerar oss om att vvs eller el inte ingår, och montören väljer att plocka in personer från sin egen firma som gör jobbet, vem ska då stå för den extra arbetskostnaden???
vi har inte blivit informerade om denna extrakostnad. När vi försöker öppna en dialog med säljaren från puustelli hänvisar de till montören. Montören önskar ju natuligtvis betalt och hänvisar tillbaka till kontraktet vi skrivit med puustelli.
när vi nu tittat på kontraktet i sin helhet dvs med de bilagor vi inte sett eller signerat så står det tydligt att vvs och el inte ingår. hade säljaren och möntören informerat oss om att el och vvs inte ingick men att möntören kunde koppla in personer från sin firma som kunde göra jobbet hade vi haft möjlighet att säga ja eller nej. vi hade fått möjlighet att diskutera priset eller ca pris för att kunna veta hur mycket hela installationen av köket skulle bli. vi hade dessutom kunnat ta in offerter från andra firmor och jämföra priser mm.
som det är nu så har vårt kök - förutom själva kostanden för möblerna/vitaror etc kostat 58.000kr detta för mindre än 3 dagars arbete!
förutom denna chock över det slutliga installationspriset så är vi inte så nöjda över det utförda arbetet.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Varning för Puustelli
Skrivet av: Pekka Ojanne/MD 2012-09-24 18:00:56
Svar på Varning för Puustelli
Från Puustellis sida tycker vi att det är jättetråkigt att ni har denna upplevelse.
Såsom vi redan vid tidigare tillfälle redogjort.
Puustelli hävdar bestämt att man rutinmässigt informerat om att el och rörarbeten ej ingår i avtalet utan att det tillkommer och direktfaktureras av installationsföretaget.
I avtalsbilagan arbetsspecifikationen framgår det tydligt att el och rörinstallation inte ingår, för detta har man inte heller tagit betalt.
Samordningsansvaret ligger dock enligt avtalet på montören se arbetsspecifikationen, någon måste ta detta ansvar för att montagearbetet skall fortlöpa och att köket blir färdigställt
Vi har för avsikt att åtgärda brister som är upptagna i avsyningsprotokollet under nästkommande vecka.
Protokollet är underskrivet av både montör och Er.
Vår förhoppning är att hitta en bra lösning tillsammans med Er så att Ni fullt ut kan njuta av det vackra köket.
Med vänliga hälsningar/MD
Pekka Ojanne
PUUSTELLI
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Anders 2012-09-24 19:50:13
Ditt svar är att vvs och el inte ingick i monteringen och att säljaren informerat oss om detta. Att säljaren skulle ha informerat oss om detta stämmer INTE, det har han INTE gjort.
Vi tycker det är dåligt kundvård och det är mycket illa i våra ögon att ni inte tar till er denna feedback, samt försöker åstadkomma en lösning för alla parter. Känns som du inte riktigt har koll, Montören var inte med när avsyningsprotokollet skrevs, säljaren var med.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: DIY_freak 2012-10-03 08:17:13
Jag har gjort lite oberoende research i ämnet och har skaffat mig kopior av Puustellis standardavtal. Kan ju inte garantera att Anders avtal ser ut exakt så här, men det är ju sannolikt att det i väsentliga drag är likartat.
Som man kan se av avtalet så framgår det helt klart att det finns bilagor och i dessa bilagor står det att elVVS inte ingår. Om man INTE har med bilagorna i avtalet, så betalar kunden ett stort belopp för absolut ingenting, då avtalet utan bilagor inte ens specificerar vad kunden köpt.
Se kopior av standardavtalen här:
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=70545d=1349204556
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=70544d=1349203353
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: /A 2012-10-12 17:40:41
Har också råkat ut för Puustellis lurerier. Tacka vet jag att jag har en mamma som frågar om minsta lilla detalj för undvika missförstånd, men p.g.a. detta tog det oss tre veckor att kunna skriva ett kontrakt.
I alla fall kom vi överens om ett pris där leverans skulle ingå köpte ett utställningskök och så långt är allt bra, bestämmer leveransdatum och så. Dagen innan leverans ringer butikschefen för att bekräfta att de ska komma och säger då även att spishällen inte är med, utan den ska levereras till en annan Puustellibutik då vi av någon anledning som jag inte minns skulle få en ny spishäll. Den skulle komma "senare i veckan sa han".
Inga problem tänkte jag då kök inte skulle vara färdig förrän onsdagen veckan därpå. Ringer iallafall dit i slutet på veckan och de har inte fått någon spishäll och de har ingen aning om något. Dröjer tre timmar innan jag får något svar från någon och får då beskedet att spishällen är satt att levereras onsdagen därpå, d.v.s. samma dag som köket ska vara klart.
Kollar med min snickare och återkommer till Puustelli att det är ok så länge spishällen kommer på förmiddagen och blir lovad att den kommer vara där onsdag förmiddag.
Det slutade med att jag fick ägna fyra timmar =ta ledigt från jobbet fyra timmar åt att ringa Puustelli , vänta, ringa Puustelli igen, vänta, ringa Puustelli igen, få nummer till leverantören då de tydligen inte kunde ringa själva och komma fram till att leveransen inte går att spåra då det inte är jag som gjort beställningen, ringa Puustelli igen och informera om detta och bli lovad att de skulle höra av sig framåt kvällen.
Dagen efter hade jag inte hört något från dem än och ringer ytterligare en gång. Får besked då att de ska höra av sig så fort de fått spishällen, men de kunde inte svara på om det skulle bli om en dag, en vecka, en månad eller om ett år.
Till slut har jag nu fått åka 3,5 mil fram och tillbaka för att hämta en spishäll som är likadan men som det ser ut nu så kommer jag inte få någon kompensation alls för detta.
Dessutom glömde Puustelli ta med tre stolar som ingick i utställningsköket som jag också fick åka och hämta och en slang saknas som gör så att diskmaskinen inte är godkänd att användas enligt försäkringen. Har fått beställa en sådan här också, som jag inte heller har fått något besked om när den kommer.
Ursäkta långt inlägg men är så himla missnöjd med Puustelli då ni verkligen är supertrevliga till en början, men när det väl kommer till kritan kör ni ett fult spel och är ovilliga att hjälpa era kunder. Det är inga småsummor era kök kostar och det minsta man kan begära är att ni ger service fullt ut tills att allting är på plats, precis som man blir lovad.
Tyvärr kommer jag inte rekommendera Puustelli till någon, vilket är synd då ni har väldigt fina kök. Har gått två veckor nu sedan köket levererades då jag från första början räknat med att få spishällen. Inte lång tid, men spishällen är väldigt nödvändig för att ha ett fungerande kök som man kan laga mat i.
Skulle jag börja om från början hade jag utan tvekan gått till någon annan som bryr sig om sina kunder och gör sitt yttersta för att hjälpa dem och hålla vad de lovar.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mika 2012-10-31 19:29:42
Hej /A,
Jag vill börja med att be om ursäkt för det inträffade. Självklart skall inte ni som kund behöva ringa och jaga efter produkter som inte kom med vid nedmontering av utställningsköket. Detta ligger i vårt ansvar. I samband med flytten från dem gamla lokalerna uppstod det brister i kommunikationen från vår sida som skapade detta problem.
För oss är det viktigt att ni blir nöjda med ert Puustelli kök så att ni kan ha många fina stunder i det en lång tid framöver. Jag vore därför tacksam om du kunde återkoppla till mig snarast så reder vi ut detta.
mvh/
Mika Ojanne
Försäljningschef
Puustelli kök
mika.ojanne@puustelli.com
Anmäl opassande inlägg:
ANNONSER