UTSTÄLLARE
HANTVERKARE
INSPIRATION
INFORMATION
VÅRA PORTALER
FÖLJ OSS
Vilken kök ska jag välja?
Ämne: Vilken kök ska jag välja?
Skrivet av: Fredrik 2005-11-25 15:24:47
Vilken kök ska jag välja?
Vi har bestämt oss för att renovera vårt kök. Vi vill ha ett kök som vi kan lita på att det fungerar i många år. Vi har ju upptäckt att det finns många olika tillverkare att välja på. Därför undrar vi om vi skulle kunna få ta del av lite erfarenheter och synpunkter från några som har erfarenheter när det gäller lyckade och mindre lyckade köksaffärer.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Vilken kök ska jag välja?
Skrivet av: snickarn 2005-12-27 21:57:57
Svar på Vilken kök ska jag välja?
Det beror på vilket prisläge ni har tänkt er,IKEA håller rätt pris på stommarna och tillbehören, rekomenderar inte deras luckor på lång sikt.Satsa istället pengarna på ordentliga luckor i massiv trä där det finns många lokala snickerier som håller hög kvalitet.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Inredare 2005-12-30 10:54:12
Att byta kök är ett stort ingrepp i vardagslivet.. många beslut och mycket tid går åt. Jag skulle absolut inte ha IKEA som ett alternativ... 1. Deras köksplanerare har sällan den kunskap som behövs, visst kan dom rita kök och välja en diskho men de flesta har ingen aning om ventilation, rördragningar och el. 2. Sortimentet tillåter inget kök med stort K.. få stommbredder, bara vita stommar och inget lull lull. Jag tycker ni ska titta på ett svenskt kök med brett utbud och kompetent personal.. ni ska känna er speciella och bli bemötta korrekt, vilket tyvärr ofta brister hos många då det är ganska hårt tryck på köksplanerare.. (ingen ursäkt!!) Beroende på er ekonomi ... 1. Ballingslöv (Enormt stort utbud, samt att företaget är i balans nu.. egna transportörer, ny utbyggd fabrik m.m) 2.Marbodal (Brett sortiment men få butiker som kan privatkunder) 3. Kungsäter kök (Mycket special till lågt pris) Hoppas ni är nöjda med mina tips, lycka till med köket.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Joakim 2006-01-15 17:28:05
Ett Dala kök rekomenderar naturligvis jag eftersom jag är VD för företaget. Att säga att våra kök är de bästa vore fel av mig. Det gäller för er att hitta det kök / modell som passar just er. Smaken är ju olika. De flesta seriösa köksleverantörer har just sina special lösningar. Är du intresserad att se vad vi har att erbjuda kontakta oss på 0221 24456 eller medela om du bara vill få vår katalog. Nämnde jag att vi ritar förslag kostnadsfritt till dig.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Maria 2007-04-17 16:49:04
Hej! Jag jobbar som inredare och skulle vilja tipsa dig om att det är den personliga kontakten som är viktig och att du vänder dig till en leverantör som har varit i branschen i många år. Vad gäller priset så har de flesta leverantörer både billiga och dyra kök, mycket beror på hur man ritar. Priset säger även någonting om kvalitén. Man byter inte kök så ofta därför är det faktiskt billigare att betala något mer för att få ett bra kök. Det finns några leverantörer som tar ut väldigt höga priser för sina kök och där inte kvalitén motsvarar priset. Jag anser att det är Puustelli och Ballingslöv. Lycka till.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Helene 2007-04-19 09:09:16
Jag har bytt kök 2004, och håller fórtfarande på. Tips, Hitta en bra inredare som vet hur det är att sätta kök. Begär referenser på kök som inredaren gjort. Hittills av alla jag pratat med om köksbyte så klarar sig IKEA bäst. Vi som köpt annat har problem. Så allmänt till alla köksleverantörer. Lär er av IKEA. Kvalite på produkten, frakt, leverans samordning. En mycket trött kund till en av sveriges främsta leverantörer
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Äger köksföretag 2007-05-30 17:06:19
Svar på Helens inlägg. Ikea är duktiga på mycket innom kök, speciellt att pressa priset. Men angående kvalitén så har dom inte mycket att lära ut till övriga leverantörer. Men å andra sidan så får man det man betalar för, gäller även Ikea kök.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Anna 2007-08-13 13:52:15
Jag har sedan år 2000 ett Myresjökök och vi har varit nöjda hela vägen! Det är fanérade luckor i betsad lönn, och de håller sig lika fina idag som för snart 8 år sedan!Barnen var 8 och 10 när vi köpte köket (killar). Det fanns bättrings"färg" att köpa och vi har haft det i reserv men inte behövt använda det någon gång än. Nu börjar det väl bli dags och då är det runt diskbänken där vi stött emot och även vid diskmaskinen...Inget på luckorna utan bänkskivskarmen.. Av folk som kommer till oss för första gången, kan vi fortfarande få kommentaren: "Vad fint kök ni har! Har ni nyss bytt?" :)
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mats Forsberg 2007-11-13 09:55:55
Någon som kan tipsa om en bra försäljare? Vi ha kollat många utställningar, men upplever att dom inte har tid. På ett ställe fanns det 3 lediga försäljare, men dom var upptagna av att prata om sina privata saker, så vi ville inte störa dom... Vi har även fått det första förslaget, men att få ett svar på en liten fråga tog 1 vecka. Kan inte hålla på så... Tog kontakt med en ny försäljare hos en annan tillverkare. Hon lovade att komma med ett förslag i förra veckan. Har inte hört något...
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mats Forsberg 2007-11-13 09:56:30
P.S. I Göteborg
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Nöjd 2007-11-14 08:43:21
Som så många här betonar är kemin mellan säljare och kund många gånger viktigare än vilket fabrikat du väljer! Om det finns några olika prisnivåer och det är klart att bygga i lösvirke är dyrare än billiga stommar och standardluckor. När det gäller inredningar använder många samma leverantörer. Eftersom HTH inte förekommer så ofta i debatten här tycker jag väl att du även bör titta på dem. Vi är många som har goda erfarenheter inte minst om du väljer en helhetslösning och låter dom svara för arbetet. Jag har lagt in totalkostnaden (som det blev!) på ett HTH-kök under tråden "Budgetkök" så du ser vad de olika delarna kostar. Några kronor mer eller mindre på snickerierna har inte så stor betydelse på totalkostnaden. Viktigare att du blir nöjd. Välj hellre en billigare bänkskiva om du tycker att ditt favoritmärke kommer att överskrida budgeten.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mats Forsberg 2007-11-14 10:20:58
Det var på HTH i Sisjön det fanns 3 försäljare jag berättade om. Ville inte störa dom. Tycker helt enkelt inte att jag behöver be om ursäkt om jag vill spendera 150 000:- hos någon.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Leo 2007-12-28 16:18:30
MYRESJÖKÖK!! Dom kan kök och har funnits länge och kommer att finnas kvar. Dom satsar på kvalitet där köken ska hållla länge, länge. Satsa inte på skräp som Kvik, Epoq, Noblessa och Ikea. Satsa på kök som görs i Sverige.
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Svar på Vilken kök ska jag välja
Skrivet av: kdb 2008-10-19 20:49:04
Svar på Vilken kök ska jag välja
jag har hört att det inom kort öppnar en ny galleria i kungens kurva med bl.a en köksbutik som är intresant.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: sp 2008-10-28 09:40:49
vad någonstans i Kungens Kurva och när
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Britt 2009-04-19 23:15:17
HärjedalsKök om stommen är bra, annars skulle det luta åt Tibro för mig. Båda står för kvalit.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Liam 2009-04-21 09:06:55
Jag sitter i samma situation, letar kök och vet inte riktigt vad jag ska välja. Har kollat i fotogalleriet här på köksportalen och fått massor av ideer, just nu lutar det ändå åt ett Haga kök, någon med erfarenhet av dem
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Sara 2009-05-06 10:59:06
Jag har ett Noblessakök och är mer än nöjd med det. Valde laminatluckor istället för massiva då de inte ändar färg med åren att de är hårdare och mer slitstarka. Hagakök har jag tyvärr inga erfarenheter av...
Men har du fortfarande beslutsångest så skulle jag rekomendera en titt på Noblessas utbud. Blev själv rekomenderad och det tackar jag för!
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: am 2009-05-18 22:38:23
Vad är priset på en Noblessa kök jämfört med IKEA?
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Dudrik 2009-05-19 09:42:32
Jag tog in en offert från noblessa med deras billigaste vitvarorna och laminatbänkskivor, det gick loss på 140 000:- var av 40 000:- för skåpsinredningen.
En prisjämförelse med IKEA där det gick på drygt 20 000:-
Vi bestämde oss sedan för att köra på ett helt annat märke, då vi ställde oss tvivlande till kvalitten.
Men där har du lite priser att gå på, hoppas det hjälpte.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: CG 2009-11-19 20:57:04
Jag valde en tysk leverantör. Kolla www.kokskollektion.se. Har själv besökt många firmor men fastnade direkt för den här. Duktig köksarkitekt och ett rimligt pris. Kanske 10-15 dyrare än IKEA men inte att jämföra kvalitetsmässigt.
Sjöberghs har helt fantastiska kök men var inte betalbart för vår del.
Lycka till !
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: P.N 2010-01-04 17:24:12
Hejsan!
Vi är på väg att leta kök, tycker epoq kök ser fina ut till vettigt pris, utställning på el-giganten.
pc skiva finns att hämta där för att se köken och rita upp sitt kök skicka ritningen till Epoq och dom ser till att det blir bra.
Nu har jag Mac och inte pc.Varvid jag ringde och undrade hur jag skulle gå till väga.
I pricip finns ingen större hjälp att få om man inte har pc.Jag blev verkligen besviken.
Vad gör man, så är datorvärlden idag. :
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Sandra 2010-01-19 15:04:49
Vi var runt hos flera olika köksleverantörer, allt från IKEA till Ballingslöv. Priset var viktigt eftersom vi renoverade en stor del av hela huset och pengarna skulle räcka till mycket.
IKEA har så klart ett väldigt bra pris, men när nu vi äntligen skulle göra om ville vi att köket skall hålla sig bra länge och även ha en liten flexiblare lösning än vad IKEA kunde erbjuda. Att betala allt i förskott, som vissa köksleverantörer har som krav, kändes inte bra.
Tills sist kom vi till HOME i Göteborg Hisingen som har Sentens kök. Detta är ett Marbodal kök, men till ett lägre pris.
När vi kom dit kändes det rätt från allra första början. Alla i familjen var viktiga, även barnen fick fin service de tyckte att det var roligt att gå dit!
Jättefint kök med bra lösning, det kom som det skulle, men framför allt har efterservicen varit helt fantastiskt!
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Wc 2010-01-26 16:24:44
Att välja kök är väldigt svårt. Tog tid för mig att välja pga priset, design m.m
till sist valde ja ett Marbodal kök. Mest valde ja de för att de är miljömärkt Svanenmärkt och riktig bra kvalite till vissa andra kökstillverkare. Servicen var mycket bra, inga bekymmer alls. Du får vad du betalar för, dessutom tycker många att Marbodal är dyrt men åker man o kollar på kök så märker man direkt när man känner på köket att kvaliten finns där.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Köks Inredare 2010-01-27 11:13:31
Hej det finns många alternativ på marknaden när det gäller kök.
Jag jobbar själv som köks inredare på ett företag som heter puustelli som är Finska kvalitets kök, självklart är grunden vilka krav man ställer på sitt nya kök vilka pengar det får röra sig om.
Ska man ha det biliga alternativet inte är i behov av så flexibla mått möjligheter är Ikea ditt svar.
Har man högre krav finns exempel vi på Puustelli som kommer hem till dig mäter med mått ansvar samt planerar köket med dig i din hemma miljö
Med Bästa hälsningar
Mikael Malmquist
Inredare puustelli kök Täby/Stockholm
www.puustelli.se Mail: mikael.malmquist@puustelli.com
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Kompis 2010-01-27 16:53:57
Kan konstatera att när man väl har bestämt sig för att köpa ett kök uppbyggd kring spånskivestommar och standardbeslag så är det inte så speciellt mycket som skiljer de olika leverantörerna åt.
Lite olika storlekar på stommar och färger på luckor men den stora skillnaden ligger i vilka säljare och hantverkare man råkar få om man inte väljer att göra allt jobb själv. Avtalen med underleverantörer skiljer oxå en del mellan olika tillverkarna. Vi hade för egen del oturen att välja en leverantör som tog alla stenskivor från Jetstone - vilket var fullständig katastrof! Detta påverkade vårt köksbygge långt mer än valet av leverantör av stommar luckor och vitvaror...
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Werner 2010-01-27 16:58:35
Tog köksleverantören ansvar fullt ut för bänkskivorna eller fick ni lösa det själva?
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Re 2010-01-27 23:50:28
Vill man ha ett bra kök så kolla på ett Marbodal kök. Marknadsledare i kök och miljömärkta. Själv har ja ett och är mycket nöjd.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Larsa 2010-01-31 11:01:13
Vill man ha kvalite och en otrolig service så ska man kontakta Himlekök i Varberg...
Anmäl opassande inlägg:
Ämne: Akta er för Marbodal om ni inte vet EXAKT behov
Skrivet av: Tomas 2010-02-16 21:31:58
Akta er för Marbodal om ni inte vet EXAKT behov
Jag köpte ett 1 Marbodal skåp till mitt badrum, gick loss på 14100:- 1 enda standard högskåp med dörr. Av misstag beställde jag fel bredd - 60 isf 50 cm - och jag tänkte inte på det eftersom det på fakturan inte står några mått, det stod bara på ritning som emailats tidigare. Utan misstaget det upptäcktes när skåpet skulle hämtas i butik.
Jag hämtade inte ut skåpet, står alltså kvar packat och orört i butik och jag fick beställa ett nytt. Jag fick då visserligen köpa nytt skåp "med rabatt" med rätt mått, väntar fortfarande på försenad leverans dock, 6100:-. Så för 20200:- är jag ägare till 2 standardskåp men behöver bara ett. Det enda står på lager i butik och den andra hoppas jag ska komma snart försenat, som sagt.
Marbodal VÄGRAR ! att ta tillbaks standardskåpet som står packat i butikens lager. De har gett mig valet mellan att "kasta det för det kostar så mycket att hantera iaf" eller att jag kan hämta ut det för att själv sälja det på Blocket. Jag erbjöd mig betala extra fattar att jag beställt fel, inget snack för ev extra frakt men nej.
Jag blev så chockad att jag kontaktade Marbodal centralt, tänkte att det inte kan stämma. Marbodal kör nämligen med franchising koncept så även deras "egna" butiker ligger egentligen hos andra bolag. Men inget skillnad, man häpnar!
Extra krydda: jag har tidigare köpt mitt kök där för 180000:-. Jag hade sagt att jag funderade på att göra en tilläggsbeställning för ett grovkök på ca 30000:-.
Men detta spelade ingen roll heller... eller: de ville gärna träffa mig för att diskutera den där tilläggsbeställningen. Kundlojalitet - vad är det?
Aldrig mer Marbodal och "deras" butik Svensk Köksinredning på Birger Jarlsg i Stockholm.
Aldrig mer något annat från Nobia koncernen HTH, Invita, Poggenpohl, myresjökök, mfl - alla i samma familj/koncern som Marbodal.
Om du kan svära på att du aldrig beställer en lucka eller skåp fel - kör då på Marbodal.
Min teori: de är nöjda om du köper ett av deras kök en gång under din livstid. Eller att du går till HTH för att du tror att det är en konkurrent, även om så inte är fallet.
Bitter är ett svagt ord. Undrar vad Sverker Olofsson hade sagt?
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Wcv 2010-02-17 23:42:45
Förstår din bitterhet. Har varit med om något liknande fast inte kök. Men samtidigt förstår ja vissa företag att dom gör på detta sätt. Låt oss säga om ett företag spottar ut saker o kunderna beställer fel. Var ska företaget ta hand om allt felbeställt. De kostar otroligt mycket för företaget.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mattias 2010-02-22 15:47:08
Att byta köksluckor och lådsystem är ett klokt alternativ. Finns flera kloka alternativ, t ex HärjedalsKök.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Mats 2010-02-23 10:27:43
Jag valde IKEA, har bästa servicen tycker jag. Rimliga priser och bra garanti.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: JB 2010-03-08 20:46:11
Jag har valt Kvik. De har bättre lösningar för mig än IKEA men är något dyrare. De hävdar att de har en högre hållfasthets klass än tex IKEA. Jag passade på när de erbjöd vitvaror på köpet vid köp av kök för minst 40. :- Nice!
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Emma 2010-03-18 18:33:27
Jag valde att anlita Biks inget köksmärke alltså, utan en tjänst och det fungerade väldigt smidigt! Där fick jag en opartisk guidning och planering så jag slapp springa runt till alla köksbutikerna själv. Det passade mig jättebra då jag inte har så mycket tid över. Hon förstod vad jag var ute efter och sedan valde vi ut 3 st som passade mig och min budget. Om jag förstod det rätt, finns dom bara i Göteborgsområdet men jag kan rekommendera den tjänsten varmt till alla som inte hinner med att leta och fundera för mycket. Kolla mer på www.biks.se
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: cms 2010-03-18 18:43:07
Jag har ett Marbodal kök. Lite dyrare men de är det värt. För att det är ett kvalitets kök det märks.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Göran Bengtsson 2010-03-22 11:33:01
Alla kökstillverkare som verkar på den svenska marknaden säljer kvalit. Kvalit i förhållande till prislapp! Man kan ju självklart inte kräva samma kvalit av ett kök som kostar 20 000 kr som ett som kostar 500 000 kr? Sen är nog inte "halvmiljonköket" 25 gånger bättre eller 25 gånger mer mer kvalitativt utan det är helt andra faktorer som påverkar priset som t.ex. design, material och annat.De flesta kökstillverkarna har haft eller har mer eller mindre problem med sin kvalit från tid till annan men om man skall vara kvar på marknaden måste man ju självklart rätta till problemen och bli ännu bättre. Gör man inte det är man död som tillverkare av kök...
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Hallqvist 2010-07-18 09:45:04
Vi står på tur att byta kök. har tittat på Tibro kök.
Kan någon höra av sig som har detta installerat. Både positivt och negativt om det finns något.
Det skall väl vara lite dyrare än andra tex. IKEA, men det kanske är värt det.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: BT 2010-07-23 02:35:26
Pusstelli lurar folk på grund priserna.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: sunda 2010-08-12 09:22:47
Vi var hos Electrolux Home och tittade. Deras säljare gav ett riktigt bra intryck.
Han berättade att deras Sentens görs i samma fabriker som Marbodal. Och att stommar osv är samma. Han påstod också att det som skiljer i pris när det gäller lyxkök som t ex Marbodal är detaljer, inte kvalitet jämfört med Sentens.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Dyrt och snett. 2010-08-13 21:36:26
VARNING för Puustelli.
Medioker kvalite, stommarna varierar MYCKET i bredd. Upp till 9mm.
Luckor med grova slipspår under klarlacken, hår och sågspån i klarlacken.
Säljare som plötsligt inte svarar på telefon eller mail efter beställning.
VARNING
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: anne 2010-08-14 00:12:13
Håller inte riktigt med om detta. Mitt kök fungerade alldeles utmärkt.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: inredaren 2010-08-16 13:51:07
Det är värt att kolla upp Farstorp Kök och en hemsida som är en av deras återförsäljare.
www.fkokseller.se
Här kan ni få en hel del användbara information. De har bra kvalit, pålitlig leverans, få reklamationer. Priset är inte det lägsta, men ni får vara för pengarna.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Aree 2011-03-04 08:14:42
Jag bytte mitt kök 2010, fick hjälp av www.koksentre.se i Täby.
Väldigt brett sortiment på luckor, skåpen håller högkvalitet och kostar som på Ikea.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: köksintresserad 2011-11-02 13:21:23
www.svensnickare.se har jätte fina kök. Platsbyggda kök, högkvalit super service och bra priser.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Smart konsument 2012-01-18 10:50:30
Kolla www.rejta.se
sök "kök"
Där kan du se vilka som är bäst respektive varningsklockor...
Buffel, mygel fuskfirmor söker sig till alla branscher som har en explosionsartad tillväxt.
Kök, bad, bygg i allmänhet, värmepumpsbranschen luftvärmepumpar bergvärme
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Lars Erik 2012-01-19 09:12:34
Jag köpte mitt kök från IKEA och svart granit bänkskiva från Granitman.
Nu har jag spenderat endast 88.300 kronor totalt.
Först frågade från Noblessa och de sade totala kostnaden 160 tusen kronor.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: lasse 2012-01-26 00:13:23
Tack "smart konsument"
Jag beställde nyss ett helt kök med stommar, laminatluckor och granitbänkar. Sökte på www.rejta.se och tog företaget som har nöjdaste kunderna i stockholm luckbyte.se. Kostade i och för sig 110.000kronor med installation men jag betalar gärna några tusen till mot vad IKEAs kök kostar om jag vet att jag blir nöjd. Dom säljer creoforms svensktillverkade laminatluckor som flera skrivit gott om och stommarna tillverkas i västerås. Hoppas jag blir lika nöjd som deras andra kunder nu. Kommer skriva mer om fem veckor när köket är klart.
/ Lasse Dahlström stockholm
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Nöjd kökskund! 2012-01-28 23:30:47
myresjökök gör kanonfina kök till riktigt bra kvalitet och pris
numera tillverkas de på samma fabrik som marbodal i tidaholm, förutom lucktillverkningen och måleriet som fort. finns kvar i älmhult.
jag har ett myresjökök och är supernöjd, det känns att det är kvalitet och håller länge, länge. en sak som är ett riktigt stort plus är att köket kommer med färdigmonterade stommar och färdigmonterad inredning det gör inte ens marbodal. det sparar tid om man sätter in köket själv och pengar om man anlitar snickare. så det får man väga in vad gäller pris och service. värt att tänka på!
färdigmonterat kök från fabrik håller också bättre i längden än ett platt ikea kök, allt som man ska montera ihop själv ger automatiskt en sämre hållbarhet! jag har studerat hantverksteknik, snickeri och hållbarhet och jobbar som inredningssnickare vad gäller större fiskebåtar
har fler referenser på nöjda ägare till myresjökök bland mina bekanta och servicen där jag köpte köket var inget att klaga på. allt gick väldigt smidigt.
däremot har jag fler bekanta som är missnöjda med sina ikea-kök. våra grannar fick byta luckor i hela köket efter bara 2 år då de såg hemska ut, på flertalet av luckorna hade valnötslaminatet börjat släppa. de tålde visst inte fukt speciellt bra, och är det något ett kök måste tåla så är det väl just det kan man tycka. samma bekanta samt min syster som också har ikea-kök upplever även att stommarna blivit lite skrangliga nu efter några år. ikeas stommar är väl något tunnare än de flesta andra köksleverantörers har jag förstått.
önskar alla lycka till i köksdjungeln. nu har jag sagt mitt. :
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: platsbyggt 2012-02-06 10:04:47
Bor du i Göteborg eller i närheten så finns det en snickare som heter Sven snickare som är kanon duktig på platsbyggda kök. Där får du all hjälp från ritning till ett platsbyggt kök med den riktiga känslan utan att betala skyhöga priser. kolla in svensnickare.se Lycka till!
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Tina 2012-02-15 23:42:04
hej! kolla in denna annonsen.
http://www.blocket.se/goteborg/utstallnings_kok__siemens_kok_bankskiva_38579085.htm?ca=15w=1
lycka till
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Cactuz 2012-02-16 22:15:15
Det var fan den mest långlivade tråd jag varit med om! 7 år nästan =
Nåväl... jag gillar inte alltid IKEA, men plånboken väljer nästan alltid i alla andra frågor och så även i denna. Frågan är alltså om det finns något billigare än IKEA? Nyproduktion naturligtvis och utan installation och vitvaror
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: hocke 2012-02-17 23:37:21
hej! ett litet inägg i kostnadsbilden för ditt nya kök. man ska inte stirra sig blind på ursprungs kostnaden som respektive leverantör skyltar med. stommar, skåpsluckor och bänkskivor har i stora delar marginella pris differanser i det stora hela. om du fastnar för en "billig" annons , kontrollera vad som ingår innanför skåps dörrarna.
jag har valt home som leverantör för mitt nya kök,, när vi var klara med grovskissen låg priset på 120.000 ex vitvaror,, vi prutade lite på diverse sopsorterings system mm. utdragsådor kontra vanligt underskåp= - ca 3000kr för ett skåp kände också att "sällanskåpen" kanske inte behövde utdrags system mm. slutkostnad för kök ex. vitvaror 82000kr. vill bara flagga för att vissa lockpriser kanske innebär tomma skåp,, inredningen är i princip lika dyr som skåpen.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: HB 2012-04-24 07:41:28
Undvik HTH-kök!
Struliga från början till slut. Försenad leverans, felaktiga beställningar och svarar inte upp mot garantier. Det tog 6 månader av strul innan mitt kök var klart.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Jocke 2012-07-29 12:09:43
@Lasse: Hur gick det??
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Stefan 2012-08-13 13:39:51
Kan man göra någon schablonmässig rangordning av dom vanligaste leverantörerna efter pris på ett "typkök"?
Jag kan tänka mig att t.ex. Kvänum ligger i topp och IKEA i botten utan att lägga någon värdering i detta, men hur ligger övriga leverantörer?
Jag känner idag till Kvänum, IKEA, Marbodal, Ballingslöv, Lijo, Myresjökök,Epoc, Kvik och HTH men det finns säkert fler.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Köks-Ylva 2012-09-24 19:10:40
Vi är också i valet och kvalet mellan vilken köksleverantör vi ska välja. Det står mellan Myresjö, Puustelli och Vedum. Är det någon som har erfarenhet av dessa i nutid som vill dela med sig? Det har varit en del inlägg om Pustelli och Myresjö men de är några år gamla, förhoppningsvis har alla kökstillverkare jobbat med kvalitetsutveckling.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Anne 2012-09-24 21:57:39
Puustelli har fina kök.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Pawe 2012-10-28 15:29:04
Har nyss monterat ett Ikeakök åt en vän kan konstatera att det är bra kvalite på deras stommar nu för tiden. Kan helt ärligt säga att jag skulle lika gärna köpa deras stommar som något märke från "fina gatan". Nackdelen är att det inte går att få måttbeställda stommar.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Anne 2012-10-28 20:01:38
Undra om TS har köpt ngt kök ännu?
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: BLP 2012-12-17 18:40:55
Om du/ni funderar på att köpa kök köp då inte marbodals svanen märkta kök. Vi bor sedan 1 1/2 år tillbaka i ett ny byggt Ahus.
Vi beställde köket av marbodal då Ahus endast samarbetade med denna köks leverantör. Redan efter någon vecka märkte vi att köks luckorna var extremt känsliga, minsta slag och färgen gav med sig. Att köksluckorna sedan inte tål väta gör det hela ännu mer intressant, marbodal har nu bytt luckorna 3ggr då färgen bubblar sig och luckorna sväller i synnerhet runt handtagen och ovan och undersida. Enligt marbodals service kille klarar luckorna vatten i 3 timmar så om det blir fukt stående ovan på en lucka eller hängande under mer än i 3 timmar så ger sig färgen. Så om du/ni letar efter ett tåligt och användar dugligt kök kan jag inte rekommendera dessa kök
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: jakob 2012-12-19 12:38:00
Istället för att välja en dyr kök skulle jag rekommendera att köpa köket från IKEA. Deras kök har stortsätt samma kvalit som de dyrare företag. Lägga pengarna på en fin stenbänkskiva istället. Det gjorde vi och det blev kanon fint. Köpte svart bänkskiva från granitkungen.se, de brukar ha bra priser.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Missnöjd Ikeakund 2013-01-12 18:55:27
Vi köpte ett IKEA kök för ca 8 år sedan.Efter ett år började färgen flagna och spricka på vissa av luckorna och lådorna. Skåpsluckorna verkade vara dåligt underbehandlade vilket innebar att luckorna under diskbänken svällde mdf-board och färgen flagnade. Vi håller just nu på att ta in offerter på nytt kök från olika köksleverantörer. Det kommer aldrig in ett IKEA -kök i vårt hus mer. Vi kommer nu att satsa på kök med högre kvalitet vilket löner sig i längden.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Frågvis 2013-01-12 20:21:09
Att Ikeas vitvaror, diskbänkar och bänkskivor var dåliga visste jag. Men jag trodde faktiskt att deras stommar och luckor var bra.
Anmäl opassande inlägg:
Skrivet av: Lill 2013-04-29 12:49:14
Hej!
Jag jobbar som inredare och då oftast med kök. Min egen erfarenhet av IKEA-kök är att det fungerar utmärkt. Nu blir IKEA dessutom ännu bättre med sitt nya system. Vill man ha ett annat utseende väljer man andra luckor, beslag, bänkskivor o.s.v. Båda alternativen är otroligt prisvärda om man jämför med motvarande kök på marknaden. Jag har erfarenhet av köksförsäljning av flera köksmärken. "Censurerat från reklam av moderator"
Anmäl opassande inlägg:
ANNONSER